Hei,

Vi har et eldre hus fra 1884 med tømmerstamme og puss på innsiden. Nå planlegger vi å rive/bytte ut en vegg, og jeg lurer litt på hva dere tror om stempling samt gulvbjelker før utvekslingen.

Har fått hjelp med å beregne limtrebjelke og fått alternativene 90x450 eller 115x405 basert på nedenfor:

B1 er 480 cm innervegg til innervegg (der bjelken skal sitte), så å si, så legg til noen cm for å få yttermål.

B2 er 470 cm etter samme prinsipp.

Diagram av et hus med markerte mål for B1 og B2. Viser plassering av bjelker og vegg som skal byttes, med illustrasjon av rom under huset.

1) Først hadde jeg tenkt å bare sette stempling på den ene siden av veggen, men nå er jeg litt usikker på hvordan overetasjen "hakker" inn i tømmerstammen/veggen som skal rives. Spørsmålet er om jeg må sette stempling på begge sider av veggen...? Kreves litt mer planlegging, men mulig å gjennomføre. Med sider mener jeg langs hele veggen og ikke kortsidene så å si.

2) Stillest det andre krav til underliggende gulvbjelke når man bytter ut, sammenlignet med vegg? Det jeg har sett så langt ser ganske greit ut bortsett fra at noen har saget opp hull i bjelken for elementrør... Anslår at det i verste fall er utskåret til maksimalt midten på bjelken (eller stokken kanskje man skal si). Tror dere det er behov for noen form av forsterkning av bjelke/stokk ved utveksling?

3) Limtrebjelke og trestolpe mot mutstokk, hva sier feieren?!? :-) Det sitter jo en tømmerstamme der i dag, så dårligere blir det vel ikke, men regler kan jo ha endret seg siden 1884...

Overordnet utvekslingsidé
Rivearbeid i gamle hus: En delvis revet vegg med synlig tømmerstokk og pussede flater, med et rom i bakgrunnen. Redskaper og materialer på et bord.

Underliggende gulvbjelke/stokk
Et gammelt hus med synlig tømmervegg, slitt tregulv, og et rødt sirkelmarkert hull i gulvplanken. Veggen viser gamle plugger i treverket.

Den pussede veggen som stikker opp under tak, vanskelig å se/forstå hvordan overetasjen henger på veggen. Spørsmålet er om det trengs stempling på begge sider...?
Veggen i et gammelt hus med gul blomstrete tapet, delvis revet for å avdekke treverk under. Himlingen viser tegn til slitasje.

Takk på forhånd,
Østerby

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.