Magnus E K
Huseier
· Östergötland
· 4 041 innlegg
Magnus E K
Huseier
- Östergötland
- 4.041 innlegg
Er det ikke rammetakstoler som krever støtte av en hjertemur under seg? Hvis den veggen fjernes, må takstolene bygges om helt til fagverk. Du må sette igjen et antall stolper med en bjelke over seg.
Du har både rett og feil. Men mer generelt kan man si at ramverkstakstoler, i normale virkedimensjoner krever støtte. I alle fall om spennvidden overstiger 6 meter. Men det kommer av at selve poenget med ramverkstakstol, egentlig er å kunne bruke loftet, og dermed belaste gulvet ordentlig. Men når det ikke finnes noe gulv, eller mellomregler, så blir det jo nesten umulig å bruke loftet. Uten belastning på loftet så trengs ingen støtte under.Magnus E K skrev:
Ja så tenkte jeg først, legge en stål/limtrebjelke gjør ikke så mye i en garasje, men hadde vært greit å slippe.Magnus E K skrev:
Jeg ser nå at takstolene er skjøtet på hjertveggen. Hva kan man tenke seg for dimensjon på limtre om man skal sette det under som bæring. Veggen er 11 meter men skal ta bort 5,5-6 meter av den.A AG A skrev:Du har både rett og feil. Men mer generelt kan man si at rammeverkstakstoler, i normale dimensjoner på trelast krever støtte. Iallefall om spennvidden overstiger 6 meter. Men det kommer av at selve poenget med rammeverkstakstol, egentlig er å kunne bruke loftet, og dermed belaste gulvet ordentlig. Men da det ikke finnes noe gulv, eller mellomregler, så blir det jo nesten umulig å bruke loftet. Uten belastning på loftet så trengs ingen støtte under.
Ta det rolig nå, støttene overfører laster fra taket ned på underarmen som har støtte av veggen. Skal støtten fjernes må enten veggen erstattes med en bjelke eller så må takstolene bygges om med fagverk.A AG A skrev:Du har både rett og feil. Men mer generelt kan man si at ramverkstakstoler, i normale virkedimensjoner krever støtte. Iallfall om spennvidden overstiger 6 meter. Men det kommer av at selve poenget med ramverkstakstol, egentlig er å kunne bruke loftet, og dermed belaste gulvet skikkelig. Men da det ikke finnes noen gulv, eller mellomreglar, så blir det jo nesten umulig å bruke loftet. Uten belastning på loftet så trengs ingen støtte under.
Beste svar
U
Utsliten och utdömd
Bygningsvaktmester
· 2 605 innlegg
Utsliten och utdömd
Bygningsvaktmester
- 2.605 innlegg
Du legger bjelken over takstolene og henger dem i avvekslingen. Da kan du felle inn ordentlige stolper i gavlveggene og trenger ikke tenke på takhøyden når du dimensjonerer limtrebjelken.niclas47 skrev:
Du snakker med en bygningskonstruktør, og jeg er rolig. Som jeg sa, så er det både rett og feil. Kortere spennvidder går det bra uten støtte. Særlig når ikke loftsvåningen skal belastes.Lulaua skrev:
Det så jeg fra første begynnelse. MEN, de er skjøtet etter "konstens alle regler", og holder da like bra som uskjøtet.niclas47 skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hjälp med råd att avväxla takstolar i dubbelgarage
Tak & Vind -
växla av takstolar ovan garageport
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Garasjebygging, veksle av takstoler
Bygningsfysikk -
Bygga om takstolar i garage för att växla av befintlig konstruktion
Tak & Vind -
Nya garageportar. Växla av takstolar?