Hei!

Som vanlig så skal alle "enklere" renoveringer spore av. :)

Vi tenkte å sette inn et par vindusdører ut til vår veranda i henhold til blå maskering som totalt er 160cm bred.

Huset har 2 etasjer med byggeår 1934. Det ser ut som det blir 3 stående stendere som må kappes av, og veggen er på langsiden/bakkenivå.

Lurer på hvordan jeg går frem for å kappe opp åpningen og forsterke over denne døren?

Innendørs rom med trepanelvegger, markering for ny døråpning ved siden av eksisterende terrassedør og radiator under vindu, sollys skinner inn.

Utendørs terrasse med sofa, bord og lamper langs en trebjelkekledd vegg. Vinduer og dør på hver side av sofaen viser utsikt til veranda.

Gult toetasjes trehus med hvite karmer og to balkonger, omgitt av snøflekkete plen og trær på en solrik dag.

Sist redigert:
Første tipset er å ringe en konstruktør og regne ut rett størrelse på limtrebjelken eller stålbjelken.

Spør du meg, tror jeg absolutt at det holder med en 66 x 315 limtrebjelke som avlastning. Jeg er ikke konstruktør og har ikke regnet på det, så hvis du gjør som jeg sier og huset faller sammen, er det ikke min feil :).

pelpet skrev:
Første tipset er å ringe en konstruktør og regne ut riktig størrelse på limtrebjelken eller stålbjelken.

Spør du meg tror jeg absolutt at det holder med en 66 x 315 limtrebjelke som avlastning. Jeg er ikke konstruktør og har ikke regnet på det, så hvis du gjør som jeg sier og huset raser så er det ikke min feil :).
66x315 Høres utrolig voldsomt ut for 160cm.(?)

Noen må ha gjort noe lignende synes jeg? :)

Edit: Pelpet du ser ut til å ha helt rett, har funnet noen pdf-er samt kalkyleprogram og ifølge beregningene skal det være 66x315 eller 90x225.
Tror det får bli sistnevnte.
Om det ikke rett og slett går bra å bruke 2 stk sammenlimte & skruvde 45x225?

Sist redigert:
Hvis du får tak i kvistfri eller med små kvister så fungerer det med 2 stk 45x225. Lim er ikke nødvendig.

Protte

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.