Har tatt ned loftstrappen for å heve taket i kjellertrappen... Ved "bunnen" på loftstrappen var det et lite gulv som nå skal bort.
Bryter opp gulvet og hva finner man... To radiatorrør og en bærende bjelke som bærer opp guttens soverom
Radiatorrørene er jo bare å bytte ut mot kobberrør og legge på den nye veggen som skal komme opp.
Men bjelken....
Det ligger en bjelke parallelt med trappen som jeg håpet skulle gå helt ut mot ytterveggen, men den sluttet rett etter loftstrappen der den hviler på en av gulvbjelkene fra soverommet som går til bæreveggen. Min tanke er å sage av den gulvbjelken, og så forlenge bjelken som går parallelt med trappen slik at den slutter ved ytterveggen isteden (som jeg håpet det var fra starten).
Spørsmålet er hvordan man fester sammen de tre bjelkene på best mulig måte.
Bilde én viser hvordan bjelkene sitter i dag. Bilde to viser hvordan de skal sitte. Jeg vurderte å bryte opp taket i kjelleren og sette de største vinkelbeslagene jeg kan finne (kanskje flere) i "hjørnet" som blir. Og så sette en hullplate på andre siden. Jeg håper å få tak i en hullplate som er 800x200 for å dekke så stor flate som mulig.
Vurderer også å sette et T-formet flattjern under bjelkene for å støtte opp litt til. Det flattjernet kjører jeg nok 4 mm eller noe sånt.
Kan dette holde? Eller kan noen smart person her komme på en bedre løsning.
EDIT: Bjelkene er 70x210