Jeg trenger å veksle av to takbjelker i kjelleren. I døråpningen gjennom hjertevegg ligger en i-bjelke som er i veien og jeg tenkte å bytte den ut med en u-bjelke slik at den ikke kommer ned i døråpningen. Over døråpningen er det døråpning så det er ingen belastning på bjelkene. Det er bare gulv over langs begge bjelkene. Bjelkene er 200x90 og 8m lange. U-bjelken blir 170 lang. Hvilken størrelse trengs hvis det i det hele tatt er mulig?

Hvor lang er en snor........
Hva er dimensjonen nå, i hvilken retning ligger nåværende og hvordan kan en U-bjelke ta mindre plass?

I-bjelke er vel generelt stivere enn U

Protte

Ikke bruker man U bjelke som bærende ?

Klart man kan ha U-bjelke som bærende, men siden den ikke er symmetrisk på noen ledd, blir den normalt klumpigere enn I-bjelken.
En HEA kan bli lavere og ta mindre plass.

Protte

Døråpningen i kjelleren er 80 bred. Har vurdert å lage spor i bjelken så man får opp U-bjelken i bjelken. I-bjelken som ligger der går ned ca 10cm i døråpningen og vil fjerne den. Hadde en U-bjelke klart oppgaven å holde oppe 2 bjelker som kommer over døren. Den ene ligger 20cm ut i døråpningen og den andre 10cm ut.

Det der får du forklare med et bilde eller en skisse.
Skal du felle inn U bjelken?

Protte

Om man legger den som en U og lager to spor i bjelken og trykker den opp der i sporene så sparer man plass. Har bare 2m til tak i kjelleren så jeg vil bli kvitt alt unødvendig som stikker ned.

Hvis du lager to spor og slår bort biten mellom, blir det mer stabilt med HEA-bjelke. HEA har mye jern oppe og nede der det gjør nytte.
OBS H:et skal ligge ned på siden.

Protte

Okei takk for svar.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.