Hei,

Vil bytte ut en enkeldør til en dobbeldør og trenger dermed å åpne en større åpning i en bærende yttervegg.
Det er en 1,5-etasjes villa fra 2001 der veggen består av en liggende 45x195 med stående 45x195 stendere cc600, gesimsen består av en stående 45x195 og en liggende 45x195.
Over det eksisterende dørhullet har de lagt en dobbelt 45x195, og jeg lurer på om man kunne fortsette på samme måte, eller alternativt skru og lime sammen tre stykker 45x195 som man lar hvile på et par stående 45x195 med 1800mm imellom?

Noen som vet hva som er en passende konstruksjon for dette?
Kanskje bør jeg legge til at huset måler 12x8 meter med en takark og betongtakstein, og at en takstol vil havne over den nye bjelken.

• Yttervegg under renovering med eksponerte trestolper og isolasjon; over en vindusåpning vises håndskrevne notater om bygningskonstruksjonen.
I snøsonen 2 vil punktlasten fra en takstol være på ca 15 kN. Om takstolen havner midt på bjelken (ugunstigste stedet) så holder 2 stk skruelimede 45x195 med god margin.

J justusandersson skrev:
I snøsonen 2 vil punktlasten fra en takstol være på ca. 15 kN. Hvis takstolen havner midt på bjelken (ugunstigste stedet) så er det nok med 2 stk skrulimmede 45x195 med god margin.
Takk så mye for svaret. Ja, dessverre havner en takstol nesten i midten. Men da går jeg for to skrulimmede, tenkte først at man kanskje måtte ha enda sterkere (typ tre skrulimmede eller limtre) men det var bra at to holder godt nok.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.