Vi har en terrasse på huset hvor taket strekker seg over og støttes av 2 stolper. Nå skal vi gjøre noen endringer på baksiden, blant annet fjerne jorden der terrassen er (de har fylt opp med sand ca. 50 cm over bakkenivå og deretter lagt trelemmer direkte på sanden, dette skal bort og vi skal bygge tregulv).
Vi ønsker å fjerne stolpene og min tanke er å bruke en limtrebjelke, men jeg er usikker på dimensjonene og hvordan man skal feste den i teglveggene.
Det er 610 cm mellom veggene der jeg kan feste limtrebjelken. Over er det kaldloft med bare tre og fagverk, dvs. ikke isolert ute på kaldloftet og ingen belastning på "gulvet" dvs. taket der ute.
Huset er et 1½-etasjes hus bygget -63 med bærende konstruksjon i lettbetong og tegelfasade.
Noen som enten kan komme med tips på passende dimensjon for limtrebjelken, eller har tips om en konstruktør / snekker i Esløv-området som kan regne på dette?
Bildet er litt uklart, men om jeg forstår situasjonen riktig, så hviler takstolene på en bjelke som er støttet av søylene. Du må ansette en konstruktør for å beregne det der. Hvis jeg har forstått riktig, vil jeg tro at du trenger en bjelke som bygger nedover minst 60 cm, tvilsomt om det blir ståhøyde under bjelken. Større sjanse for at det går med en stålbjelke. Det kan være slik at takstolene er konstruert slik at det meste av belastningen tas opp av veggen, da er situasjonen litt rimeligere.
De der stolpene tilsvarer antakelig en hjertemur i huset?
Du kan komme enklere unna hvis du aksepterer en stolpe i midten.
En idé:
Dere kan sette en stolpe i midten men lenger ut.
Denne stolpen bærer opp en bjelke som festes inntil husets gavl og hviler på stolpen.
Dette blir da støtte for takstol/mellombjelkelaget, og en detalj på uteplassen, en bjelke å henge lamper i ved krepslaget eller blomster eller hva man nå har av interesser.
Eller at et tak for verandaen utgår fra den (sadeltak) eller langs med den (kle inn bjelken med plate over taket).
Ta med tegning av huset til en som selger limträ og la dem beregne. Opplag kanskje du kan ordne med en stolpe i hver ende, men sørg for at den står på stabil grunn så løser du det lett.
Det ser jo ut til å være en bjelke allerede der som støttene holder oppe.
Jeg tror også på en stålbjelke. Er det mellom ytterveggene du hadde tenkt å feste bjelken i? og har 610 som avstand mellom dem? Det blir ganske heftig belastning på disse punktene. Spørsmålet er om selve veggen med dør/vindu også er en bærende del i dag sammen med disse stolpene og bjelken.
Konstruktør bør nok regne på det. Dessverre tror jeg det er ganske vanskelig å finne noen nå i feriene.