Bærende innervegg 3,6 meter skal veksles av med limtre eller I/H-bjelke. Har rådført meg med byggevarehandel samt brukt en eller annen webbkalkulator som regnet ut dette. Huset er 1,5 plan med 9 meters takstoler (husets bredde). Samtlige er enige om at jeg bør ha minst 115 x 315 for at det ikke skal svikte. Som alternativ fikk jeg også en bredere modell ? x 270. Hvor høy ville tilsvarende I/H-bjelke behøve å være, og hva er ca pris på en slik hos en "vanlig skraphandler". Holder det at den står på 95x95, (alt 2 stk 120x45) eller skal det være noe annet i endene?

EDIT I:
Naboen som har en nøyaktig lik hus har en 90 x 220 limtre på samme plass som jeg skal ha min. Har sittet der i nesten ti år uten minste svikt, så 115 x 315 føles plutselig overdimensjonert. Synspunkter?

EDIT II:
Er to eller tre parallelle bjelker (f.eks. 42 x 225) bedre enn én grovere?

Sist redigert:
I
johansjostrand skrev:
---
EDIT II:
Er to eller tre parallelle bjelker (f.eks. 42 x 225) bedre enn en grovere?

Det blir samme bøyemotstand (Wx/Wy) så lenge du ikke endrer høyden eller bredden. Formelen er: bxh^2/6.

Hvis trelasten er sortert etter bestemmelsene, er det ikke noe poeng i å ta flere parallelle bjelker for å oppnå samme bøyemotstand.
Hvis det er usortert eller bondekappet trelast, er det bedre å ta flere parallelle bjelker og sette dem sammen, enn en homogen profil av samme dimensjon. I første tilfelle sikrer du deg mot eventuelle svakheter i trelasten, som ikke havner på samme sted i forhold til de andre bjelkene i profilen.

En 90 x 270 er montert... Hmm... Man skulle hatt en meter snø på taket nå så den så det "satte seg" ordentlig. Jeg spente opp takstolene så de buet med 8 st stemp. Deretter sagde jeg av støttebena i "litt for høy nivå". Banket dem inn og slapp ned takstolene igjen. Støttebena står naturligvis på den murte kjellerveggen under. Er det noen risiko for at det kan skje noe nå?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.