Hallo!
Jeg planlegger å bygge et utekjøkken i høst/neste vår. Jeg vil ha tegl med betongplater og har innsett at vekten av å mure alt med tegl samt betongplater blir for høy for terrassen min. Derfor ser jeg nå på å sette veggtegl (dekortegl) på en stamme av tre. Planen er å lime teglet mot en form for plate materiale som i sin tur sitter på regelstammen. Deretter fugemasse mellom teglet. Akkurat nå funderer jeg på hvilket plate material som kan være egnet til å tåle vær og vind, stivt nok til å ikke bøyes av vekten samt kunne skrus i reglene men uten å koste skjorten.
Jeg har kikket på byggeplater "Do-it" på Bauhaus men jeg gjetter at disse ikke er stive nok, ellers ville de vært perfekte. Har også sett på "Farmacell Powerpanel" på Hornbach men har aldri følt på materialet så vanskelig å si om det kan være egnet.
Tar imot tips på platemateriale med takk!
Lenke til teglet: https://www.hornbach.se/p/vaggtegel-klimex-milano-loft/8350792/
Jeg planlegger å bygge et utekjøkken i høst/neste vår. Jeg vil ha tegl med betongplater og har innsett at vekten av å mure alt med tegl samt betongplater blir for høy for terrassen min. Derfor ser jeg nå på å sette veggtegl (dekortegl) på en stamme av tre. Planen er å lime teglet mot en form for plate materiale som i sin tur sitter på regelstammen. Deretter fugemasse mellom teglet. Akkurat nå funderer jeg på hvilket plate material som kan være egnet til å tåle vær og vind, stivt nok til å ikke bøyes av vekten samt kunne skrus i reglene men uten å koste skjorten.
Jeg har kikket på byggeplater "Do-it" på Bauhaus men jeg gjetter at disse ikke er stive nok, ellers ville de vært perfekte. Har også sett på "Farmacell Powerpanel" på Hornbach men har aldri følt på materialet så vanskelig å si om det kan være egnet.
Tar imot tips på platemateriale med takk!
Lenke til teglet: https://www.hornbach.se/p/vaggtegel-klimex-milano-loft/8350792/
Finnes fibercementplater å kjøpe. Har ingen erfaring med det, men gjetter at det kan være en rimelig god grunn for dekortegl.PeeZii skrev:
Hallo!
Jeg planlegger å bygge et utekjøkken i høst/neste vår. Jeg vil ha tegl med betongplater og har innsett at vekten av å mure alt med tegl samt betongplater blir i høyeste laget for terrassen min. Derfor ser jeg nå på å sette veggtegl (dekortegl) på en ramme av tre. Planen er å lime teglet mot en eller annen form for platemateriale som i sin tur sitter på rammeverket. Deretter fuge mellom teglet. Akkurat nå prøver jeg å finne ut hvilket platemateriale som kan være egnet for å holde i all slags vær, være stivt nok til å ikke bøyes av vekten samt kunne skrus i lektene, men uten å koste skjorta.
Jeg har sett på byggeplater "Do-it" på Bauhaus men jeg gjetter at disse ikke er stive nok, ellers ville de vært topp. Har også sett på "Farmacell powerpanel" på Hornbach men har aldri kjent på materialet så vanskelig å si om det kan være egnet.
Tar gjerne imot tips på platemateriale!
Lenke til teglet: [lenke]
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Murat utekök på en betongplatta - klarar det vikten?
Grund & Markarbeten -
Tankar kring utjämning av energibehov - brf
Värme allmänt -
Tankar på "eget nivellgolv"
Golv -
Höj och sänkbart utekök - Flexibla vattenledningar?
Altan & Uteplats -
Byta rör till badrum eller vänta, vad tror ni? Tacksam för tankar!
Badrum