Har etter mye om og men bestemt meg for å kjøre på følgende løsning angående en av våre kjelleryttervegger. Veggen er omdrénert og fuktsikret med isodrän. Innsiden vil bli lektet opp med 45stållekter og deretter kledd med våtromsgips. Vet at den beste løsningen hadde vært å pusse om, men det blir ikke slik nå.

Det egentlige spørsmålet er angående fugeskum. Kjellerveggen har feil, og den nye veggkonstruksjonen gir ikke støtte hele veien. Kom da på at en enkel måte å få støtte er å fylle inn litt fugeskum på midten mellom vegg og lekter. Nå lurer jeg på om det finnes noen risiko med fugeskum på dette stedet?

Jeg legger ved veggkonstruksjonen fra 70-tallet :)

Kjellervegg med stålsøyler og isolasjonsskum mellom veggen og søylene, delvis gammel veggkonstruksjon fra 70-tallet i betong.

• Veggkonstruksjon fra 70-tallet med isolasjon og trelekter, vist fra siden.
  • Kjellervedveggkonstruksjon fra 1970-tallet med isolasjonsmateriale og fuktsperre.
Hva løser byggskummet? Jeg har satt metallstendere i en kjeller, og det blir tilstrekkelig stabilt med skinne i tak, gulv og plater. Det gjør ingenting at det er luft bak stenderne.

Deretter hadde jeg valgt vanlig gips + OSB (eller annen plate) i stedet for våtromsgips. Trenger du våtromsgips har du andre problemer som må løses. Bruk pengene på noe bedre, f.eks. avfukter og ventilasjon.

Forstår ikke poenget med byggskummet. Der jeg har tenkt å belaste veggen har jeg komplettert med vanlige byggvinkler.

• Liker
anaitis
  • Laddar…
Svarar begge på samme tid.

Grunnen til våtromsgips er at det får meg til å føle meg bedre. Veggene var tørre før jeg isolerte med isodrän og bør være det nå også. Avfukter har jeg også. Men jeg ville aldri satt kartonggips mot ytterveggen uansett, da det alltid er noe fukt i en kjelleryttervegg. Med våtromsgips reduserer man risikoen for mugg betydelig. Liten kostnad i sammenhengen så det har jeg råd til.

Fugeskummet stabiliserer regelverket på en stille og smidig måte. Monterte møbelvinkler på noen regler men ble lei og kom på at fugeskummet støtter minst Loka bra samt at det tar 1 sekund å påføre. Spørsmålet var mer om fugeskummet kan begynne å oppføre seg rart av en eller annen grunn, begynne å lukte, mugne eller lignende?

• Liker
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Ok, nei jeg ser ingen problem med å bruke skum på den måten, det tåler litt fukt og du ser jo ut til å ha tørre vegger. Jeg har proppet noen hull i kjellervegger for 15 år siden og skummet ser likt ut i dag som da jeg sprutet det dit.

• Liker
Haba_tsutt
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.