Skal feste en TV på veggen med hjelp av et veggfeste som har en arm som kan strekkes ut 90 cm fra veggen.
Veggfeste + TV veier 17,3 og veggfestet festes med fire skruer vertikalt ca 10 cm fra hverandre (bortsett fra de to øverste), se vedlagt bilde.

Nå er jo spørsmålet om det vil holde med fire M6 mollyplugg som vil være nok i veggfestet. Det blir jo tross alt en vektarm på 90 cm som øker momentet en del.

Takk for svar!

• Veggmontert TV-feste med fire merkede skruehull vertikalt, med justerbare armer for forlengelse.
Jeg hadde lett opp en regel om du tenker å felle ut den.

• Liker
tergo og 1 annen
  • Laddar…
StoffeGbg StoffeGbg skrev:
Jeg ville ha funnet en regel hvis du planlegger å brette den ut.
Jo, dette ville jo vært det beste, men reglene er ganske langt fra stedet der jeg vil sette veggfestet.
Men spørsmålet er om man kan feste en treplate som er noe mindre enn TV-en (så den dekkes av TV-en) med noen molly i gipsen og deretter sette veggfestet i platen? Tanken er da at det blir større overflate + både horisontal og vertikal innfesting.

Vil gjerne kunne felle ut veggfestet når det skal trekkes litt kabler og slikt.

M MattZak skrev:
Jo, dette ville jo være det beste, men reglene er ganske langt fra stedet der jeg vil sette veggfeste.
Men spørsmålet er om man kan feste en treplate som er noe mindre enn tv-en (så den dekkes av tv-en) med noen molly i gipsen og så sette veggfestet i platen? Tenker da at det blir større overflate + både horisontal og vertikal innfesting.

Vil gjerne kunne felle ut veggfestet når det skal trekkes litt kabler og så.
Når du ikke noen av reglene med plate? Kan sikkert funke likevel, men sitter i det minste den ene siden i en regel så er det sikrere.

Her har du noe som sitter!

• Fjærbelastet ankerbolt med skrue, mutter og spennskive, brukt for å feste ting i hulrom.
Jeg skulle forsøke å få opp en treplate på veggen som sitter i minst én regel. Du kan alltid male den i veggens farge eller så for å få den til å smelte inn.

Sidetopic; akkurat når min samboer hadde flyttet til sin daværende leilighet, før vi traff hverandre, så kom huseierens vaktmester en dag og sa "jeg skal sette opp en plate på veggen så du har noe å feste TV-en i, det er jo enkelgips her". Samboeren hadde ingen TV og ingen interesse av å skaffe noen, men siden hun er litt konfliktsky sa hun ingenting. Når hun kom hjem senere den dagen hadde vaktmesteren skrudd opp en 60x120 (brun) formplyfa på veggen :crysmile:

Man kan trygt si at det skar seg litt mot det nyrenoverte kjøkkenet...

J
Jeg skulle feste en håndklestang i gips, vanlige molly begynte å gi etter med en gang jeg prøvde belastning.

Sjekket på en youtube, og de ovennevnte var bedre men krevde større hull om jeg husker rett. Så den var i den testen ikke utrolig mye bedre enn en molly. Jeg har gått og fundert på hva jeg skal gjøre og kommer trolig til å kjøre et par molly og så på det skru og lime en trebit som da sitter i et større område. Ulempe, det er ikke-reversibelt, man må gjøre om hele veggen om man skal ta av trestykket. Men i mitt tilfelle så må man nok det hvis man skal gjøre om badet uansett da det jo ikke er OK med enkeltgips (i dag ikke flislagt). Eller droppe det helt.

Jeg ville aldri feste noe tungt i "bare" molly eller til og med den ovennevnte bare gipset selv er ganske svakt for punktlaster. Spre man ut lasten over et stort område tror jeg det er veldig sterkt.

T
Jeg er ganske sikker på at bare molly eller andre gipsankre i TV-festet vil rive opp gipsen når TV-en dras ut fra veggen. Jeg vil tro det kan fungere med en kryssfinérplate som festes med 6-8 molly og så tilsvarende for dobbel platetykkelse i TV-stativet. Kan noen del av platen treffe en stender så er det en bonus. Platen kan så males med samme farge som veggen.

Beste svar

M MattZak skrev:
Skal feste en TV på veggen ved hjelp av et veggfeste som har en arm som kan strekkes ut 90 cm fra veggen.
Veggfeste + TV veier 17,3 kg og veggfestet festes med fire skruer vertikalt ca 10 cm fra hverandre (bortsett fra de to øverste), se vedlagt bilde.

Nå er jo spørsmålet om det ville holde med fire M6 mollyplugg i veggfestet. Det blir jo tross alt en vektstang på 90 cm som øker momentet en del.

Takk for svar!
du kan ikke ha 2 molly øverst så tett sammen, let opp reglene i veggen om det er en eldre vegg så pleier de å sitte på c/c 600mm, moderne vegg kan det være c/c 450mm
sjekk med en magnet om du kan finne gipsskruen eller løsne på gulvlisten så bør du se plateskjøtene

• Liker
MattZak og 1 annen
  • Laddar…
Ok, føler meg litt dum nå når jeg oppdaget at det faktisk finnes en regel akkurat der jeg skal sette opp tv-en :sweat: (brukte magnettrikset som nevnt ovenfor da det var veldig vanskelig å høre når man banket).
Så problemet løste seg av seg selv! :D

Men takk for alle tips, kommer sikkert til å trenges i fremtiden.

• Liker
StoffeGbg og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.