Hei
Vi vurderer å bygge hus med Myresjöhus og tenker på deres veggkonstruksjon. En oversikt over hvordan den ser ut finnes her:
https://issuu.com/myresjohus/docs/dinavalmojligheter_2021-04_webb/10
Siden Myresjöhus er et veldig stort selskap antar jeg at veggen er ganske solid, og den har en U-verdi på 0,164 ifølge en energideklarasjon jeg fant, så isolasjonsevnen er i prinsippet lik mange andre vegger (se nedenfor). Men hvor "farlig" er det å ha fuktsperren rett bak gipsplaten på innsiden? Hver ting man setter opp vil jo lage et hull i fuktsperren. I tillegg er det ingen trefiberplate bak gipsen, hvilket finnes i mange andre vegger, noe som jo gjør det mer komplisert å sette opp ting.
Sammenlign f.eks. med Trivselhus
https://issuu.com/trivselhus/docs/dina_val_te__konstruktion_-_aktuell/2
eller A-Hus sine vegger
https://www.a-hus.se/att-bygga-hus/om-vara-hus/vaggkonstruktion
som begge to har installasjonssoner og flere lag med isolering.
Hva er deres meninger? Er Myresjöhus sin vegg noe å "bekymre" seg for?
Mvh
Anders
Vi vurderer å bygge hus med Myresjöhus og tenker på deres veggkonstruksjon. En oversikt over hvordan den ser ut finnes her:
https://issuu.com/myresjohus/docs/dinavalmojligheter_2021-04_webb/10
Siden Myresjöhus er et veldig stort selskap antar jeg at veggen er ganske solid, og den har en U-verdi på 0,164 ifølge en energideklarasjon jeg fant, så isolasjonsevnen er i prinsippet lik mange andre vegger (se nedenfor). Men hvor "farlig" er det å ha fuktsperren rett bak gipsplaten på innsiden? Hver ting man setter opp vil jo lage et hull i fuktsperren. I tillegg er det ingen trefiberplate bak gipsen, hvilket finnes i mange andre vegger, noe som jo gjør det mer komplisert å sette opp ting.
Sammenlign f.eks. med Trivselhus
https://issuu.com/trivselhus/docs/dina_val_te__konstruktion_-_aktuell/2
eller A-Hus sine vegger
https://www.a-hus.se/att-bygga-hus/om-vara-hus/vaggkonstruktion
som begge to har installasjonssoner og flere lag med isolering.
Hva er deres meninger? Er Myresjöhus sin vegg noe å "bekymre" seg for?
Mvh
Anders
Jeg synes det høres veldig budsjett ut, trodde ingen bygger slik lenger.
Sammenlign den totale isolasjonstykkelsen i veggene, er den like vil flerskiktsveggene være bedre. Både takket være færre kuldebroer og at effekten av byggfeil blir mindre. (finnes i alle hus).
Forskjellen kan også være at enkelte beregningsprogrammer ikke tar hensyn til forskjellen som blir ved flere lag, (ved normal beregning for hånd gjør man det oftest ikke)
Sammenlign den totale isolasjonstykkelsen i veggene, er den like vil flerskiktsveggene være bedre. Både takket være færre kuldebroer og at effekten av byggfeil blir mindre. (finnes i alle hus).
Forskjellen kan også være at enkelte beregningsprogrammer ikke tar hensyn til forskjellen som blir ved flere lag, (ved normal beregning for hånd gjør man det oftest ikke)
Klikk her for å svare