Hei,

Jeg holder på å isolere boden min i carporten (ca. 10 m2), og nå begynte jeg å tenke på hva slags materiale som vil være best å velge for vegger og tak. Det skal brukes til oppbevaring av sykler, gressklipper, esker m.m., så fokus ligger på å være praktisk og enkelt.

Noen som har noen gode ideer? :S

22 mm råspont ville jeg valgt. Enkelt og solid. Stabilt om du vil sette opp hyller eller kroker.

Oi....ja det skulle jo bli skikkelig (satte det som tak til hele carporten), men det vil dessverre være ganske tidkrevende for hele innsiden av boden. Jeg vurderte om det evt. fantes noe passende plate materiale som gikk raskt å få opp?

Uklassifisert byggplywood pleier å være ganske billig. Den pleier å ha skjønnhetsfeil, men det spiller vel ingen rolle på en lagervegg.

• Liker
AceVega
  • Laddar…
Tyresö
Farzan skrev:
Uklassifisert byggplywood pleier å være ganske billig. Den pleier å ha skjønnhetsfeil, men det spiller vel ingen rolle på en bodvegg.
Akkurat! Vanlig 12 mm plywood, som du kan sparkle og rulle på med noen maling for å skjule skjønnhetsfeilene. Resultatet blir overraskende bra, og du får virkelig stabile vegger.

Takk for deres synspunkter.....veldig verdifullt!
Jeg tenkte litt på en 16mm sponplate. Ville det være helt feil?

Tyresö
math_a skrev:
Takk for deres synspunkter.....veldig verdifullt!
Jeg var litt inne på en 16mm sponplate. Ville det vært helt feil?
Sponplate kan jo fungere hvis du ikke har noe fukt, sponplate/fukt....ikke bra!

Et alternativ til byggplyfa er "Ryssplyfa" OSB-board, det fungerer i det minste som innertak.

Det er bare å dra til trelastlageret og sjekke priser.

Aha....tenkte ikke på det med fuktigheten!
Det kommer jo til å være isolert gulv, vegger & tak, men (trolig) ingen el/varme installert før til våren dessverre. Vil det da bli fuktig nok til å ikke bruke sponplate? Kryssfinéren var jo så forb"#¤ dyr.......!

Tyresö
math_a skrev:
Aha....tenkte ikke på det med fuktigheten!
Det kommer jo til å være isolert gulv, vegger & tak, men (sannsynligvis) ingen el/varme lagt inn før til våren dessverre. Blir det da fuktig nok til å ikke bruke sponplate? Kryssfiner var jo så forb"#¤ dyrt.......!
Alt som har med bygging er akkurat så dyrt som du beskriver det til tross for at vi bor i et skogrikt land.

Hva var det de sa i militæret?....Søvnen uteblir, i stedet blir det 1mil og 10 km (2 mil) nattorientering med full stridssele før dere får mat.........LIKE SITUASJONEN!

Jo, vanlig plywood er dyr. Men se etter uklassifisert byggplywood, det er en slags andresortering - den er mye billigere, noe billigere enn OSB faktisk da jeg kjøpte den sist. Da var det Bauhaus som hadde den, men det var noen år siden.

Om man skulle kjøre på OSB i taket, ville det gått bra å sette den direkte mot takstolene (sitter med cc1200), eller må jeg lage et rammeverk med f.eks. 22x70 eller lignende?

Tyresö
math_a skrev:
Om man skulle kjøre på OSB i taket, ville det gått bra å sette den direkte mot takstolene (sitter med cc1200), eller må jeg regle opp med f.eks. 22x70 eller lignende?
Du bør ha c/c 60, ellers vil platen henge (haha, nå fikk jeg det til) - jeg tror du skjønner hva jeg mener.

22 x 70 føles litt spinkelt å regle opp med, du bør nok satse på 45 x 70 i stedet, hvilket også ligger på grensen - men bør fungere - det er jo bare et lager....

Haha, ja det vil man jo ikke;)
OK, ja det kommer jo bli en viss tyngde.....da får det bli 45x70!
Et siste(!?) spørsmål blir da hva jeg best bør feste 45x70-reglene med mot takstolene? Spiker/skruer?

Skulle også kjørt på 22mm råspont. Ser flott ut og skikkelig stabilt. Spikret i fine rader såklart.

Hmmm, jeg vakler mellom disse. Enkelheten antar jeg det er som trekker meg mot OSB, men det kanskje ikke er så stor forskjell tross alt!
Legger man råspont direkte på takstolene, eller må man legge opp cc60 også for denne?

• Liker
Joaquim 111
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.