Jeg har merket at veggene i kjelleren og spesielt vaskerommet smuldrer opp i nederkanten.

Kjelleren er fra slutten av 50-tallet, kanskje begynnelsen av 60.

Er det noen som vet hva det skyldes? Jeg målte luftfuktigheten til 80% nå når det var som varmest og har kjøpt en avfukter som prøver å holde 65%5ae6cc1e-5350-7a89.jpg
5ae6cc1e-5366-124c.jpg

Det ser ut som om veggene har blitt overmalt med en feil type tett maling. Det er ikke bra for underlaget.

Ja, dine vegger suger opp fuktighet nedenfra, og må derfor kunne "puste". Hvis man har malt med en tett maling, blir fuktigheten stengt inne og pussen slipper fra muren.

Ok, må jeg fjerne den gamle malingen? Hvordan gjør man det?

Hva kan jeg bruke for å reparere veggene?

Jeg brukte en betongfres (typ kraftig vinkelsliper) med diamantblad på (sånn med "klosser") for å fres bort maling og løs puss. Advarsel, det støver noe infernalsk, selv om jeg leide en maskin som var koblet til en grovstøvsuger.
Deretter pusset jeg om veggene med pussbruk C og malte med silikatmaling. Sitter finfint enn så lenge, riktignok har det bare gått knapt 2 år så jeg kan ikke uttale meg om hvordan det ser ut om 20 år.

Ok, det blir gøy :) Så det er altså putsbruk C som man fyller i med? eller er det kun for overflatesjikt?

Du skal ikke "fylle i" noe. Du skal fjerne all farge, noe som ofte resulterer i at man må pusse opp hele veggen. Ytskiktet er fargen, og der skal du bruke noe som puster (f.eks. silikat), akkurat som b8q skriver.

Fargen bør imidlertid ikke påføres innen 2 måneder fra man har pusset, fordi murpussen må være helt tørr.

fulingbusen skrev:
Ok, må jeg fjerne den gamle malingen? Hvordan gjør man det?

Hva kan jeg bruke for å reparere veggene?
Det enkleste for å fjerne malingen er å "flexe" veggen, bare ikke glem å leie en støvsuger som er beregnet til maskinen. Du kan lese en tråd om det her:
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/175663-slipa-bort-faerg-fran-betongvaegg-golv.html

Hvis du så skal reparere hull osv i den gamle pussen skal du gjøre det med samme type puss som sitter der nå. (Absolutt ikke sette sementpuss på kalkpuss for eksempel). Male gjør du til slutt med en silikatmaling.

Ok, men det er ganske dype "sår" på enkelte steder så jeg antar at det er mer enn puss? I og for seg så er det en tynnere vegg som ikke ser ut til å være bærende (plate over) men veggene består av mer enn puss likevel eller?

Kan jeg avgjøre hvilken type puss/materiale jeg har uten å ta hit noen bransjekyndig?

Her kommer større bilde som skal være klikkbar:
9e201113051PM5def.jpg

Veldig vanskelig å si bare ved å se på et bilde, men generelt er kalkpust et porøst materiale som det er ganske lett å "skrape" i, mens derimot betongpuss er mye hardere.

Jeg vil foreslå å begynne med å banke ned en del av pussen slik at du også kan se hva veggen kan være bygd av. Siden det er sent 50-tall tidlig 60-tall kan det være alt fra lettbetongblokker, type blåbetong, siporex eller ytong, til betongelementer. Er det lettbetong ser du det på at veggen er murt, er det betongelementer ser du det på at veggen har lange vertikale skjøter.

Edit: Hva mener du med "platta över"?

Sist redigert:
"platta over" betyr at jeg har tak i kjelleren som er støpt. Man ser kvistingen i taket fra formen

Slik ser kjelleren ut, det er den tynne (120mm) veggen over/ved siden av vaskemaskinen som har forvitret mest:
00201123741PM6e29.jpg

Om veggen er så tynn som du sier, og det er en støpt plate over ville jeg spontant si at veggen er bygget av betongelement, men hakk bort litt puss og få dette bekreftet.

Har du sjekket at sluket ved vaskemaskinen ikke lekker? Betong suger til seg vann, og etter en tid forvitrer også vannsugen betong.

Nei, det har jeg ikke sjekket men gulvet i vaskerommet er litt høyere enn de andre gulvene og har sprukket på noen steder.

Hvordan kan jeg sjekke om sluket lekker? Det sluket brukes ganske flittig pga vaskemaskinen.

Om også gulvet i vaskerommet har sprukket kan jeg nesten banne på at sluket lekker. Du har sannsynligvis en gammel støpejernssluk som har rustet i stykker. Tilkoblingene til denne er sannsynligvis også av støpejern og av dårlig kvalitet. Åpne sluklokket og lys ned med en lampe, skrap på innsiden med en skrutrekker eller lignende. Du merker lett om den er av jern og virker "råtten". Er den det må den byttes.

Nå har jeg sjekket brønnen men blir ikke klokere.
f6020111237596724.jpg
Den var fylt av gammelt bruk, lo fra vaskemaskinen og gammelt klegg men når jeg hadde fjernet alt skitten og hakket meg gjennom det gamle bruket eller hva det nå var så så den grei ut. Jeg så ingen hull noe sted selv om den ikke er i ny stand.
470201112443895fc.jpg

Jeg vet ikke hva jeg skal tro, at et avløp eller avløpsrør skulle være ødelagt høres rimelig ut og kan kanskje forklare kloakklukten jeg kjenner av og til men siden det var så høy luftfuktighet før jeg satte inn avfukteren så er jeg usikker. Nedenfor er et bilde av sprekkene i vaskerommets gulv.
f302011124953acbd.jpg

At jeg har liknende, men litt mindre, skader i den andre veggen med samme tykkelse men i andre enden av huset (det lille rommet nederst på tegningen) får meg også til å tro at det skyldes luftfuktighet.
a302011125346516c.jpg

Huset er ikke drenert siden det ble bygget men jeg har ganske stort fall på tomten etter huset så jeg innbiller meg at det ikke skal være noen større fare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.