hei,
Jeg lurer på hva man gjør med veggene i et murt leca hus. Har fått 3 forskjellige varianter men jeg vet ikke hva som er riktig eller feil. Vil ikke gjerne gjette meg til det.
Huset er murt av weber 35 isoblokk
1. Man limer gips direkte på leca steinen.
2. Man pusser veggene. Deretter kan man tapetsere på dem.
3. Man setter trelekter mot lecaen. Setter byggplast mot lecaen. Setter isolasjon og så gipsen utenpå lektene.
Hva er det riktige å gjøre???
Jeg lurer på hva man gjør med veggene i et murt leca hus. Har fått 3 forskjellige varianter men jeg vet ikke hva som er riktig eller feil. Vil ikke gjerne gjette meg til det.
Huset er murt av weber 35 isoblokk
1. Man limer gips direkte på leca steinen.
2. Man pusser veggene. Deretter kan man tapetsere på dem.
3. Man setter trelekter mot lecaen. Setter byggplast mot lecaen. Setter isolasjon og så gipsen utenpå lektene.
Hva er det riktige å gjøre???
Hvorfor ytterligere isolasjon?? Steinen er jo allerede isolert i midten (isoblokk).
Foreskriver ikke produsenten at steinen skal pusses etter montasje for at man skal oppnå steinens alle "gode" egenskaper som for eksempel lydisolasjon. Har i alle fall for meg at jeg leste meg til dette da vi bygde med isoleca for 14 år siden. Alle våre vegger er pusset og deretter malt med silikatmaling som er en "åpen" maling.
Foreskriver ikke produsenten at steinen skal pusses etter montasje for at man skal oppnå steinens alle "gode" egenskaper som for eksempel lydisolasjon. Har i alle fall for meg at jeg leste meg til dette da vi bygde med isoleca for 14 år siden. Alle våre vegger er pusset og deretter malt med silikatmaling som er en "åpen" maling.
Forstår heller ikke hvorfor man skal bruke stålprofiler, fuktsperre mm. Hva skal du fuktsperre mot? Huset vil vel bli pusset fra utsiden, og risikoen for å få inn fukt gjennom den 35 cm tykke veggen er minimal. I vårt Isolecahus har vi brukt netting + puss både innvendig og utvendig, selv om det ikke er nødvendig innvendig. Deretter er det finspartlet og malt på de fleste veggene og tapetsert der vi har ønsket tapet. Blir superfint med solide vegger. Lykke til!
Å sette isolasjon på innsiden og deretter gips i et steinhus virker i alle fall helt koko. Poenget med et steinhus forsvinner om man begynner med sånt skit. Selvfølgelig puss, og sparkel på dette om det trengs for overflaten.
Klikk her for å svare