Hei!
I vårt energihus fra 1981 laget av Nordiska Termohus i Jönköping AB, er vegger og tak av noe de kaller
Multiblock. Det finnes ikke så mye info rundt denne typen innervegg/innertak, og de henviser i tegninger til "Se multielements prinsippdetaljer", men noe sånt finner jeg ikke.
Vegger og tak har gipsplater med fyll av skum (PU?) så det er som en homogen blokk. Kan ikke finne stendere i dem når man banker da alt høres likt ut, men de må vel finnes antar jeg, eller har man kunnet droppe det siden det er en homogen vegg?
Det er litt utfordrende når man skal begynne å trekke el, rør, etc. da man ikke kan komme inn i veggene uten å måtte frese opp spor. Å feste tyngre ting blir også en utfordring da man ikke kan bruke plugger som ekspanderer bak gipsen.
Noen som vet mer om denne typen vegg/tak?
Jeg tror dette selskapet har overtatt eller lager liknende konstruksjon.
http://thermohus.net
Byggsystemet utgår fra en Thermobalk® som bygges opp ut fra en høyisolerende celleplast kjerne inneholdende 98% luft. Kjernen omgis av høykvalitativ trepanel og et avstivningssystem som gjør hver Thermobalk® til en selvbærende byggkloss av fagverktypen.
Samtidig som Thermobalken® er selvbærende opp til over 6 meter veier den ikke mer enn 25 kg. Det innebærer at du kan designe et hus helt etter egen smak og ikke trenger å ta hensyn til takhøyder (takstoler trengs normalt ikke), mellometasjer og andre begrensninger som en tradisjonell byggemetode gir.