Hei,

Jeg har merket over tid at døren til toalettet bøyer seg på midten når den er lukket, dvs. den ligger ikke helt inntil den ene karmen på midten, det skiller omtrent 1 cm. Toalettet var renovert da vi flyttet hit, men dørene har vi satt inn, jeg kunne ikke forestille meg at karmene skulle være skjeve ved montering, men samtidig virket det ikke sannsynlig at en formpresset dør ville bøye seg.

Så i går tok jeg en nærmere titt, fram med 180 retteskinnen, og da kunne jeg raskt konstatere at døren er rett, men karmen er betydelig bøyd på midten!? Så hvordan er det mulig? Dørlister følger jo veggen perfekt? Så da ble veggene også sjekket, og det ble tydelig at også veggene buer betydelig på midten, på visse steder klart mer enn 1 cm på 180 cm.

Hvordan kan dette ha oppstått? Toalettet er flislagt, så hvis veggen skulle bule etterhvert, ville flisene sprukket opp, men hvordan kan da dørkarmen følge veggen så godt som den gjør? Jeg vet at jeg bare satte karmene på plass uten å gjøre noen form for tilpasninger utover det vanlige? Ja, tre planker kan trekke seg litt hvis de ligger en stund, men selv om det skulle være tilfelle her, er det høyst usannsynlig at de ville bøye seg i riktig retning og med riktig mengde.

Huset er bygget i 70-årene med inngangsplan og kjeller. Kjelleren består av lettbetong, mens inngangsplanet er av trebjelkelag. Huset er kledd med Minitegl, noe som gir inntrykk av et teglhus, selv om det i utgangspunktet er et trehus. Innvendige vegger på inngangsplanet er hovedsakelig hule og kledd med 10-15 mm masonittplater. Toalettet har sannsynligvis en annen konstruksjon, og gangen utenfor har vi kledd med renoveringsgips utenpå masonitten.

Så hva kan ha skjedd her?

Spennende problemstilling, som jeg hjelper deg med å løfte..

Kan det skyldes at noe materiale har utvidet seg eller tørket, f.eks. på grunn av fukt?

Jeg synes det høres ut som om veggen eller dørkarmen er utsatt for en større vertikal last enn hva som er passende. Plan- og seksjonsplaner kan være gode analyseverktøy.

Da har jeg samlet inn litt foto tegning:

Tegning: https://imgur.com/a/3UkGrzl eller https://1drv.ms/u/s!AskujIssKpnegepvXMGFQy8h7ABVJQ?e=Pe22Gi
Info: Tegningen viser entréplanen og veggen det handler om er den som står mellom trapp og bad.

Renovering: https://imgur.com/a/ix0NH6m eller https://1drv.ms/u/s!AskujIssKpnegepwFvWv_4Zc5lbZUQ?e=gLhpXI
Info: Renoveringen av hallen ble gjort i 2017 og inkluderte kledning med renoveringsgips og nye innerdører. Overgangen mellom kjellerplan og entréplan var vanskelig, her valgte vi å sette glassfiberarmert gips som kunne bøyes. I overgangen ble disse festet med flere skruer pluss monteringslim.

Problevegg: https://imgur.com/a/7cnAWzG eller https://1drv.ms/u/s!AskujIssKpnegepxsoy6Noz7_ddMYA?e=ouRnQy
Info: Først og fremst vil jeg nevne her at omtrent midten av trappen oppe på loftet over veggen står det en avtrekksvifte. Denne ligger på 2 solide planker over takstolene så det bør ikke påvirke veggene på entréplan. MEN ser man langs taklisten på denne veggen kan man se at taket henger ned på ett sted, dessverre vanskelig å få foto av det da det er relativt lite. Det har vært slik siden vi flyttet inn. Min antagelse er at når man har gått rundt på loftet har man ved et uhell tråkket eller midlertidig satt noe tungt her. Det er ingenting som vises om man ikke leter etter det.

Veggen mot hallen er relativt rett til man kommer ned til området der vi måtte bøye gipsen. Legger man vateret på listen til toalettdøren, kan man se at den buer innover en anelse, i dette tilfellet ca. 3 mm. Går man inn på innsiden kan man tydelig se at karmen buer innover, på vateret blir det ca. 6 mm.

På bildene kan man se at vi har gjort et par amatørmessige målinger med et vater for å illustrere bulen som vi nå har konstatert finnes i høyde med blanderen langs så godt som hele veggen.

Dusjkabinettet sitter dog rett, akkurat som om veggen faktisk skulle være rett? Inne i dusjen er bulen noe mindre.

Det er et par merkelige observasjoner:

1. Dørkarmene var mest sannsynlig rette når de ble montert og selv om de ikke hadde vært rette så hadde det ikke vært sannsynlig at de skulle følge en allerede ujevn vegg.

2. Øvrige vegger er rette, også den stumpen til høyre for toalettdøren(innenfra).

3. Dusjkabinettet sitter rett og pent langs fliser, det er ingenting som tyder på at det skulle være bøyd.

4. Ingen flis eller fuge er sprukket.

5. Bulen på veggen sitter i høyde med blanderen og her har man dessverre valgt å bygge inn rørføringen i veggen.

Vi har kontrollert rundt dette området, altså også i kjellerrommet under toalettet men det er ingenting som tyder på lekkasje.

Huset består av mye trefiberplater og disse ekspanderer kraftig i kontakt med vann. Om det finnes lekkasje burde man se en stor skade?

Sist redigert:
Jeg klarer ikke å lese filene. Verken som lenke eller ved å lagre dem. Noe galt er det.

Legg ved bilder i tråden så er det lettere å bedømme enn imgur.

Jeg får bare et svart vindu på min iMac.

Trist at dere har problemer med lenkene. Jeg pleier å unngå å legge opp bilder som kan klassifiseres som private ettersom man mister kontrollen, de kan ikke slettes i fremtiden om jeg skulle ønske det. Men det må såklart ikke være problemer med å se bildene heller, så jeg må kanskje revurdere.

3 lenker (Microsoft OneDrive) som kanskje fungerer bedre for dere som ikke har fått til de tidligere:

https://1drv.ms/u/s!AskujIssKpnegepvXMGFQy8h7ABVJQ?e=Pe22Gi
https://1drv.ms/u/s!AskujIssKpnegepwFvWv_4Zc5lbZUQ?e=gLhpXI
https://1drv.ms/u/s!AskujIssKpnegepxsoy6Noz7_ddMYA?e=ouRnQy

Når du skriver "Over tid" hva mener du da? Hvor lang tid har det tatt?

Edit.. og ovenfor er vinden og takstolene? Det ser jo ut som du sier at det er trykk ovenfra...

Nå kunne jeg lese filene. Er det et enebolig med kjeller eller er det et toetasjes hus? (Har ikke så stor betydning egentlig men gir likevel litt ulike forutsetninger) Hvordan er bjelkelaget mellom etasjene utført? Uavhengig av takkonstruksjon bør ikke veggen mellom trappesjakt og bad være bærende, om det ikke har hendt noe på loftet. Kan du komme opp på loftet.

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Når du skriver "Over tid" hva mener du da? Hvor lang tid har det tatt?

Edit.. og ovenfor er vinden og takstolene? Det ser jo ut som du sier at det er trykk ovenfra...
Jeg monterte døren i 2017, kan ikke huske at det var noen rariteter, muligens at kanskje ikke døren ble 100% rett men vel innen marger. Så har tiden gått og for X antall måneder siden la jeg merke til at døren (eller karmen) buer på midten, tenkte at det der må jeg ta tak i og feilsøke. Ytterligere noen måneder senere har jeg nå begynt å fokusere på dette.

Når vi malte taket og satte taklister la jeg merke til at taket hang ned i en skjøt. Prøvde å presse opp taket men det gikk selvfølgelig ikke. Tok en titt på vinden og kunne ikke se at det var noe der som skulle forårsake feilen. Det finnes som sagt en stor avtrekksvifte rundt dette området men den hviler som sagt på takstolene så det burde ikke spille noen rolle. Jeg kunne som sagt forestille meg at skaden oppsto når man jobbet med å få viften på plass.

Det er en liten defekt, det er ikke noe man ser hvis man ikke leter etter det. Men den finnes der og første gang jeg la merke til den var fordi taklisten ikke fulgte taket så bra, hvilket er utbedret.

J justusandersson skrev:
Nå kunne jeg lese filene. Er det en enebolig med kjeller eller er det et toetasjers hus? (Har ikke så stor betydning egentlig, men gir likevel litt forskjellige forutsetninger) Hvordan er bjelkelaget mellom etasjene utført? Uavhengig av takkonstruksjonen bør ikke veggen mellom trappesjakt og baderom være bærende, med mindre det har skjedd noe på loftet. Kan du komme opp på loftet.
Det er en enetasjes villa med kjeller. Huset har trebjelkelag men nøyaktig hvordan det er konstruert vet jeg ikke. Formentlig er det en enkel konstruksjon uten noen form for isolasjon siden kjeller/underetasje er innredet (220 cm til taket).

Jeg kan komme til loftet, og jeg er der med jevne mellomrom for å kontrollere at taket har det bra (snart på tide å bytte). Mellom takstolene ligger det tykk isolasjon som vanlig, og rett over toalettet har de plassert en ganske stor avtrekksvifte med en del rør som går til diverse rom i hele huset (også kjellerplan). Jeg har montert spotter i taket på gangen, og da rotet jeg rundt blant isolasjonen, merket ikke noe uvanlig da.

Jeg har kontrollert med et vater horisontalt under blandebatteriet og kan konstatere at det også finnes en liten "bule" her. Man kan svakt se den i gulvet også da fugen er mindre akkurat her.

Det finnes sterke bevis på at "problemet" fantes da man helrenoverte toalettet, men det finnes også sterke bevis på at det har oppstått i ettertid. Spørsmålet er hvilke bevis det er som peker feil.

Hva slags takstoler har du? Om det er fagverkstakstoler (W-takstoler) og en ukyndig montør har kuttet av en diagonalstang, kan du få en "lokal" setning.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.