L
Hei,

Skal til å kjøpe et 200 kvm hus der veggene har begynt å gi etter, dvs. om du ser på fasaden rundt om så er den bølgete.
Tidligere eier har satt stålwirer som går tvers gjennom hele huset for å stabilisere det hele...

Er usikker på hvordan man skal renovere veggene på riktig måte uten å rive hele huset.
Tips?

Hva slags vegger er det? Hvorfor er de ikke stabile?

Du burde nok la en konstruktør se på det der før du signerer noen kontrakt. Det høres ut som det kan bli veldig omfattende for å få orden på det der.

Er det veggene som gir etter, og ikke bare fasaden?

L
Ja, jeg kanskje holder på å ta meg vann over hodet... Slik ser det ut inne..

Det skal tillegges at taket buler innover, gammelt eternittak, og grunnmuren er nok ikke heller den beste..
Så det kanskje er et rivningsobjekt...
Dere ser vaierne tvers over. Ser man på fasaden utenfra så er den bølgete, for å si det slik.

Her er lenken til annonsen iallfall: https://www.svenskfast.se/fritidshus/gotland/gotland/romakloster/snickaregatan-11/226060

Jeg kanskje trekker meg, hehe.

• Stor, tomt rom med hvitt tregulv, synlige støttestolper, tre vinduer og synlige kabler i taket. Noen trebjelker ligger på gulvet til venstre.
  • Interiørbilde av rom med tregulv, hvite stolper, en liten sofa, stoler, og treplanker stablet mot veggen. Metallvaier går tvers over rommet.
Ser jo ut som takstolene holder på å gi seg og trykker ut veggene.
Vaierne funker som hanebjelke.
Hvis du ser på mønet ute, svaier det på midten?

Trekstag ser man f.eks. i halvgamle kirker nettopp for at veggene ikke skal trykkes ut.

L
Nja, ingenting jeg reagerte på. Befinner meg i Stockholm og bygningen i Visby så kan ikke enkelt sjekke opp. Tok dog dette bildet.
Kanskje ser litt svaiende ut..

• Tak med brun takstein på gult bygg, Visby. Litt bølgende form kan sees i takets profil. Blå himmel og trær i bakgrunnen.
Det sto at det tidligere var et snekkeri, så kanskje vaierne rett og slett er en del av konstruksjonen for å få høyt under taket, og ikke noe som er satt inn fordi det er noe feil?

Det forekommer at vaiere brukes på den måten. Her ser de ut til å sitte for glissent, det burde være en vaier per takstol, takstoler sitter ofte med cc 120,

• Liker
MultiMan
  • Laddar…
I gamle hus kan takstolene sitte på hvilken cc som helst, noen ganger varierer det i samme hus. Her ser det ut som annenhver takstol har dragstag og annenhver har et støtteben.

L
Takk for svar. Om dere skulle gjøre om denne bygningen til leilighet/er. Ville dere ha "renovert" veggene, eller latt det være med vaiere hengende?
Uansett trengs nok taket å bli gjort noe med, da de buer innover.

L
S Strontus skrev:
Det stod at det tidligere var et snekkeri, så kanskje vaierne kanskje rett og slett er en del av konstruksjonen for å få høyt under taket, og ikke noe som er satt på plass fordi det er noe feil?
Så skulle det kunne være, men når man ser på fasaden utvendig så ser man at den er bølgete, dvs trykkes inn litt der vaierne går.

Dragstagene i noen form må nok være igjen, ingen veggkonstruksjon holder om takstolene får sjansen til å presse ut veggene.
Tar du bort stagene må du bygge en støttevegg vinkelrett mot fasaden som finnes på eldre kirker.

Protte

Jeg gjetter at dragstagene er originale, men at det er en dårlig konstruksjon fra starten som har gjort at veggene har bulet seg over tid.

Hvis du skal bygge om til leiligheter, vil det likevel være snakk om å rive alt ned til grunnstrukturen for å bygge opp nye brannceller mm, det pleier å være vanskelig å bare bygge på gammelt når man skal oppfylle moderne standard. Så kablene er nok det minste problemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.