Hei,
Skal til å kjøpe et 200 kvm hus der veggene har begynt å gi etter, dvs. om du ser på fasaden rundt om så er den bølgete.
Tidligere eier har satt stålwirer som går tvers gjennom hele huset for å stabilisere det hele...
Er usikker på hvordan man skal renovere veggene på riktig måte uten å rive hele huset.
Tips?
Skal til å kjøpe et 200 kvm hus der veggene har begynt å gi etter, dvs. om du ser på fasaden rundt om så er den bølgete.
Tidligere eier har satt stålwirer som går tvers gjennom hele huset for å stabilisere det hele...
Er usikker på hvordan man skal renovere veggene på riktig måte uten å rive hele huset.
Tips?
Hva slags vegger er det? Hvorfor er de ikke stabile?
Ja, jeg kanskje holder på å ta meg vann over hodet... Slik ser det ut inne..
Det skal tillegges at taket buler innover, gammelt eternittak, og grunnmuren er nok ikke heller den beste..
Så det kanskje er et rivningsobjekt...
Dere ser vaierne tvers over. Ser man på fasaden utenfra så er den bølgete, for å si det slik.
Her er lenken til annonsen iallfall: https://www.svenskfast.se/fritidshus/gotland/gotland/romakloster/snickaregatan-11/226060
Jeg kanskje trekker meg, hehe.
Det skal tillegges at taket buler innover, gammelt eternittak, og grunnmuren er nok ikke heller den beste..
Så det kanskje er et rivningsobjekt...
Dere ser vaierne tvers over. Ser man på fasaden utenfra så er den bølgete, for å si det slik.
Her er lenken til annonsen iallfall: https://www.svenskfast.se/fritidshus/gotland/gotland/romakloster/snickaregatan-11/226060
Jeg kanskje trekker meg, hehe.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Ser jo ut som takstolene holder på å gi seg og trykker ut veggene.
Vaierne funker som hanebjelke.
Hvis du ser på mønet ute, svaier det på midten?
Trekstag ser man f.eks. i halvgamle kirker nettopp for at veggene ikke skal trykkes ut.
Vaierne funker som hanebjelke.
Hvis du ser på mønet ute, svaier det på midten?
Trekstag ser man f.eks. i halvgamle kirker nettopp for at veggene ikke skal trykkes ut.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 innlegg
Det forekommer at vaiere brukes på den måten. Her ser de ut til å sitte for glissent, det burde være en vaier per takstol, takstoler sitter ofte med cc 120,
Så skulle det kunne være, men når man ser på fasaden utvendig så ser man at den er bølgete, dvs trykkes inn litt der vaierne går.S Strontus skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Dragstagene i noen form må nok være igjen, ingen veggkonstruksjon holder om takstolene får sjansen til å presse ut veggene.
Tar du bort stagene må du bygge en støttevegg vinkelrett mot fasaden som finnes på eldre kirker.
Protte
Tar du bort stagene må du bygge en støttevegg vinkelrett mot fasaden som finnes på eldre kirker.
Protte
Hvis du skal bygge om til leiligheter, vil det likevel være snakk om å rive alt ned til grunnstrukturen for å bygge opp nye brannceller mm, det pleier å være vanskelig å bare bygge på gammelt når man skal oppfylle moderne standard. Så kablene er nok det minste problemet.