Det kan hende (sannsynligvis) at det finnes armeringsjern eller andre jern som går fra trappen inn i bygningskroppen? Da holder ribbene (eller skruer om det er festet i treverk i huset) på de jernene imot veldig bra til det har kommet inn nok vann og korrosjonen/råten har gått langt nok, da kan det skje mye ganske raskt.
Men, jeg har ikke sett noen tegninger på hvordan det er gjort og er ingen byggmester av yrke. Derimot har jeg studert mye material der ting har rast på grunn av vanninntrengning. Nå er dette bare en trapp, så noen katastrofale følger vil det ikke bli selv om en del av fasaden i verste fall skulle følge med.
Jeg er ingen dommedagsprofet, men jeg vil bare at du tar en så langvarig skade på alvor, men eksperter ser ut til å være bestilt, så forhåpentligvis vil de kunne gi et nøyaktig svar. Forsøk å få en følelse av om de virker seriøse og unngå å glatte over problemene, men fortell alt usminket. Da har du best muligheter til å få dette fikset permanent.
Synes det ser ut som om trappen har blitt forskjøvet ut fra veggen. Og i forbindelse med dette har trappens opplegg blitt flyttet sånn at teglet "presser" på pussen som ikke har klart den lasten og dermed sluppet fra underlaget. Hvordan det skal repareres er vanskelig å gjette da vi ikke helt ser fra bildene hvordan huset er bygd opp. Men å flytte på trappen er nok et must for å fortsette "prosjekt reparere/tette".
Byggmesteren var på stedet i dag for inspeksjon. I begynnelsen var det vanskelig å anslå skadene og hva de skyldtes. Men etter å ha slått bort en del av fasaden fikk man et ganske godt inntrykk av problemet.
Man tror at vann har lekket inn fra terskelen på døren ned på svillen og videre ned i byggeblokkene (lekablokk). Når det har blitt minusgrader har vannet ekspandert og sprengt deler av lekablokkene, noe som har ført til at også fasaden har fått skader.
Man kan ikke se tegn på at det skulle være trappen i seg selv som forårsaker disse skadene.
Man ser ingen risiko ved å arbeide under trappen. Trappen er forankret med armering i grunnblokkene og selv om noen av dem har fått mindre skader, er de ikke tilstrekkelig alvorlige til å utgjøre noen risiko.
Nå når terskelen er tett foreslår man å slå bort alt løst materiale under trappen og deretter fylle opp med en fasade som blir minst like holdbar som byggeblokkene. Skulle sprekkene komme tilbake, har man et større underliggende problem som må undersøkes videre, men akkurat nå ser det ikke ut til å være noe større problem.
Selskapet skal komme tilbake med et tilbud. Dette er egentlig en jobb jeg kan gjøre selv, men selv om jeg stoler på selskapets konklusjon, er jeg ikke klar til å ta risikoen det kan innebære.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.