Hei har en yttervegg som luter 2.5cm på 2.5m kan jeg kile ut veggen etter plasten? Eller er det dumt på noen måte? Bilde av en yttervegg under konstruksjon, med blå plastdekke, trestendere og en stige i nærheten. Utstyr ligger på gulvet.

BirgitS
Det kan jo være bra å undersøke hvorfor veggen heller utover. For om helningen fortsetter å øke så vil jo innertaket på et tidspunkt ikke nå bort til ytterveggen, dvs. det begynner å rase. En årsak kan være at man har fjernet en innervegg som enten er bærende eller stabiliserende.

• Liker
Nissens
  • Laddar…
Jeg har ingen bærende innervegger. Kan undersøke litt mer. Men ellers er det bare å bygge ut

BirgitS
Har noen vegg blitt fjernet noen gang siden huset ble bygget?

heller ytterveggen på motsvarende side også ?

BirgitS
T tergo skrev:
heller ytterveggen på tilsvarende side også?
Hvilken vegg mener du?
Det er en yttervegg som heller.

EddieHansson
Veggene kan helle. Ikke noe rart. Sjekk om festingen mot syll og mot takstoler/hammarbandet er stabilt. Har det ikke beveget seg, er det ingen fare.

BirgitS BirgitS skrev:
Hvilken vegg mener du?
Det er en yttervegg som luter.
den ytterveggen han ser om man stiller seg med ryggen mot den på bildet
det jeg funderer på er om hele huset luter 2,5 cm eller det er bare en yttervegg som luter

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
T tergo skrev:
den ytterveggen han ser om man stiller seg med ryggen mot den på bildet
det jeg fundere på er om hele huset heller 2,5 cm eller det er bare en yttervegg som heller
Aha, motsatt yttervegg (ikke tilsvarende).(y)

• Liker
tergo
  • Laddar…
EddieHansson
T tergo skrev:
den ytterväggen han ser om man ställer sig med ryggen mot den på bild
det jag fundera på är om hela huset lutar 2,5 cm eller det är bara en yttervägg som lutar
Om det inte finns innerväggar som är 90 grader mot ytterväggarna kan hela huset skifta som ett parallellogram . Gavlarna hjälper inte till så mycket i mitten på huset.

/_/

En annan variant är att väggen kalvar utåt. Om det är möjligt beror på hur takstolarna är byggda. Vi hade en variant av det där golvreglarna låg på syllen men spikade från utsidan in i ändträet. Sen har plintarna rört sig och väggen lutar inåt. Vi fixade det vid renovering.

https://www.byggahus.se/bygga/fraga-experten/buktande-yttervaegg.339607/

• Parallellogram med sidene a og b, høyde h, og vinkel α. Diagrammet har en rød kantlinje og illustrerer geometrisk form.
Sist redigert:
  • Liker
tergo
  • Laddar…
Z zana kader skrev:
Jeg har ingen bærende innvendige vegger. Kan undersøke litt mer. Men ellers er det bare å bygge ut
En ikke-bærende innvendig vegg kan være stabiliserende for en bærende yttervegg.

="Jonte Karlsson, post: 4770535, member: 480076"]En ikke bærende innervegg kan være stabiliserende for en bærende yttervegg.[/QUOTE]

Kommer an på hvor gammelt og skjevt huset er.
Har et gammelt tømmerhus hvor deler av to yttervegger i andre etasje heller ca syv centimeter fra gulv til tak, takhøyde 203 cm. Forrige eier hadde rettet innvendig med 2”x 4” stendere, rommet ble altså mindre i et allerede smalt hus (380cm). Rommet har altså to motsatte yttervegger. Vinduet i rommet var satt etter fasaden, effekten var at vinduet ”falt utover” når man åpnet. Man fikk følelsen av styrehytte på større fartøy når man kom inn i rommet.
Jeg har gjenopprettet og stabilisert veggene (ingen sprekker på 10 år) samt satt vinduet i lodd.
Kan forsikre deg om at det så merkeligere ut da veggene var i lodd. Ser veldig merkelig ut om man retter på enkelte steder når alt annet er skjevt.
Interiør av et gammelt tømmerhus med en grønn dør, speilvegger, et vindu med stripete gardiner og en sofa med blått trekk.

• Liker
tensiden
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.