Mitt spørsmål er: må man behandle osb-platen og "pynte opp veggen" før skap settes opp eller kan man sette opp skapene direkte?

Vi har renovert en del hjemme; type tapetsering og maling, men det er mest min mann som har gjort alt - jeg har mest vært håndlanger og sjekket mønsterpassering osv.
Nå har jeg startet byggeprosjektet i sommerhytta uten at han er med, og jeg blir stilt overfor en masse spørsmål som jeg må prøve å løse én om gangen. Kan ikke sparkle mer enn skruehull, så det er et dilemma. Har hatt byggfirma der arbeidet nå har stoppet opp, og de skal kun ferdigstille VVS og el som de har påbegynt. Hytta er litt utbygd med støpt grunn - resten av hytta står på pilarer.
Håndverkerne har skrudd osb-plater på veggene til kjøkken blant annet. Skal ha kjøkkenskap som dekker hele veggene (ja, dvs. underskap og overskap og enten fliser eller noen andre plater imellom) og lurer på om skapene kan settes opp direkte på veggene eller om de må bredsparkles eller males eller noe annet først? Jeg har fått ulike råd i farge- og byggevarebutikker, men meningene har variert om hva man skal/kan gjøre.

Håper dere forstår hva jeg mener. :S:S

Hei,

Jeg ser ingen grunn til å sparkle eller male bak skapene. Vær i stedet nøye med grunningen bak fliser (sugende underlag).

Jørgen

Om du skal ha gips som underlag for flisene så sett det også bak skapene ellers vil flisene bygge ut ganske langt så det ser litt rart ut ved kjøkkenbenken.
Se også på en monteringsbeskrivelse for kjøkken, der står det ganske godt beskrevet hva som kreves, blant annet skal en list skrues opp som underskapene hviler på.

Normalt setter man 13mm gips på OSB-platen - det gir en noe stivere og lydisolert vegg, men fremfor alt økt brannsikring, noe som er praktisk på et kjøkken. Velger du alternativet å droppe gipsen, vil du få det litt mer komplisert og det tar tid på alle steder som ikke dekkes av skapene - det er rett og slett dumt å hoppe over gipsen da den gjør at du slipper å bredsparkle veggene og er et godt underlag for tapet eller maling, noe OSB ikke er.

Takk så lenge til dere som har svart hittil.:-) Kanskje skal jeg komplettere beskrivelsen min med at delen i hytta som skal ha kjøkkenskap er U-formet der alle 3 veggene skal kles med skap, så spørsmålet gjelder ikke den 4. veggen i den åpne planløsningen. Den veggen er tapetsert i dag, men skal kles med renoveringsgips før tapeten skal på. Har nettopp fått tips om å sette gipsplate mellom skapene hvis det skal flises, skal det være en plate (pleksiglass eller rustfritt) ellers trengs det ikke. Det er bare en liten kolonihytte på 35kvm som har sommervann og ikke kan bebos halve delen av året. "Problemet" er de små rommene som gjør at hver cm er viktig så skapene vi har planlagt får plass. Brannsikkerhet er selvfølgelig en viktig aspekt som jeg ikke engang har tenkt på, men det har jo ikke vært før heller og hytta er over 50 år og fra begynnelsen av masonitt.
Er jo ikke håndverker heller så det går å forstå hva som blir best akkurat her. Vi har helt andre forutsetninger når det gjelder vår permanente bolig. I hytta er det budsjett som gjelder og så pent, enkelt og bra som mulig.
Tar gjerne imot enda flere synspunkter! Takk på forhånd.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.