Jeg kjøpte meg et drivhus som har tre vegger - dvs en vegg mangler.
I stedet for å sette drivhuset mot fasaden på huset tenkte jeg å bygge opp en levegg/vegg ute i hagen og feste drivhuset mot denne.

Hvordan hadde dere bygget denne leveggen/veggen? Lengden på huset er ca 4 meter og derfor må også leveggen/veggen være det.

Hvordan hadde dere konstruert det nederst? Jeg har vurdert å sette en bjelke nederst og så sette søyler i hjørnene for å forankre, og også vanlige plater langs nedre kant for at drivhuset skal kunne hvile mot disse. Eller finnes det noen andre forslag?

http://static1.bygghemma.se/productimages/0x0/12767510-31ee-4176-84ab-997c1610c042/vaxthus-vitavia-helena-vagg-102-kvm.jpg

Sist redigert:
Jeg hadde nok mye heller satt det mot husfasaden, det blir mye stødigere.

Jeg bekymrer meg for fuktigheten! Har pusset fasade på steinhus.

Fuktig i et drivhus blir det bare om man bruker dem som profesjonelle gartnere. Mye planter og vanning over det hele hver dag. I et mer normalt (?) brukt drivhus av huseiere, med noen potter og en sitteplass kanskje, så er fuktigheten ikke noe som helst problem.

stice skrev:
Jeg tror på å gjøre noe lignende som i denne tråden, [lenke]

Stadig og det hjelper til å få jevnere temperatur over døgnet pga varmelagring i veggen.
Det så faktisk ikke så ille ut, rart jeg ikke har funnet den tråden tidligere med tanke på at jeg har lett gjennom hele internett etter tips og ideer.

Takk for tipset!

Oldboy skrev:
Fuktig i et drivhus blir det bare om man bruker dem som proffsdyrkerne. Mange planter og vanning over det hele hver dag. I et mer normalt (?) brukt drivhus av huseiere, med noen få krukker og en sitteplass kanskje, så er ikke fukten noe som helst problem.
Så kan det meget vel være.

Jeg tenkte dog at det ville være penere å ha det ute i hagen og ikke i det hele tatt sammenhengende med selve huset.

Uansett hvilket materiale veggen bygges med, så er det en fordel med en tung/massiv konstruksjon. Dels som drivhusstøtte/avstivning, og dels som utjevnende varmemagasin, samt som jordanker i stormene. Små drivhus pleier å lide av raske/kraftige temperaturvekslinger. Derfor er en tung vegg bra.

Murt steinvegg er jo aldri feil, men en plankevegg funker også.

Oldboy skrev:
Uansett hvilket materiale veggen bygges med, så er det en fordel med en tung/massiv konstruksjon. Dels som drivhusstøtte/oppspenning, og dels som utjevnende varmemagasin, samt som jordanker i stormene.
Små drivhus pleier å lide av raske/kraftige temperatursvingninger. Derfor er en tung vegg bra.

Murt steinvegg er jo aldri feil, men en plankvegg funker også.

La oss si at jeg vil mure opp en vegg i leca. Hvordan går man frem for å få den stabil? Høyden blir uansett 2,4 meter høy og tanken er å støpe en såle som drivhuset plasseres på. Samt hvilken dimensjon på leca er å foretrekke ved denne høyden?

Jeg holder på å mure fundament til drivhus akkurat nå. Dog litt større drivhus, 16,5 x 16,5 m og ca 9 m høyt :) Vi støper en såle rundt om på 1,7 m x 0,3 m, søyler på 50x50 cm for lasten som blir fra de 6 drivhusbjelkene, leca imellom. 2 km armering :P En lecavegg blir nesten 3 m høy siden den ligger en etasje lavere enn resten.

Du trenger nok ikke like sterke greier :) men en såle på noen meters bredde og 20-30 cm høyde, 10-12 armeringsjern á 12 mm i to nivåer. På det murer du leca. Vi bruker 29 x 19 x 59 leca med armering i hver skift, fullfugemuring.

Kontrefor og ekstra vegger gir støtte fra sidene, tror man vil ha støtte på strekninger som er lengre enn ca 7 meter. Dog har vi ganske mye marktrykk som trengs å tas opp som du kanskje slipper, så vår konstruksjon er tegnet etter det.

Kanskje lurt å la en konstruktør/statiker regne og tegne litt så det blir bra og holder lenge.

Gøy å mure for øvrig, man blir sterk av 29 leca :)

Litt forskjell er det jo alt :)

Jeg er ingen kjempehajare på å mure, men jeg synes det skal bli gøy å prøve. Det jeg er mest usikker på er selve fundamentet.

Jeg vil jo ha en såle der de tre veggene skal stå samt en 2,4 meter høy vegg som drivhuset monteres mot.

Ifølge Finja kan man bygge en mur som er 2,4 meter høy ved hjelp av 29-leca og i bunnen deres u-blokk uten å støpe en virkelig såle.

Diagram som viser en konstruksjon av en høy mur med en grunnsula og armering, inkludert detaljer om maksimum høyde og minimum dybde.

Høres dette rimelig ut for en vegg til drivhus? Veggen i seg selv vil jo ikke bli belastet mer enn om det bare var en mur, siden drivhuset vil ha flere festepunkter i fundamentet.

Det funker nok å kjøre på det der, bare følge instruksjonene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.