Hei!
Jeg har ivrig kastet meg over prosjektet å bygge et drivhus med "løse" deler, dvs. ikke et ferdig drivhus som skal skrus sammen. Det tilsluttes med sin langside til en eksisterende bygning (pusset og innenfor betongblokker med "mellomrom" i), som har pulttak. Drivhuset blir 580 langt og 480 bredt. Også drivhuset skal ha pulttak (som skrår fra kortside til kortside, dvs. ikke "fra" eksisterende bygning, men langsmed eksisterende bygning). Taket blir altså ca 6 meter langt, helling ca 6 grader, med konstruksjonen som jeg har beregnet på byggbeskrivelser.no nedenfor (bilden er misvisende, den oppdaterer ikke ut fra målene, i virkeligheten er jo bygningen lengre enn den er bred). Oppå det skal et kanalplasttak på 10 mm.

Diagram over konstruksjon av et 6 meter langt drivhus med pulpettak, inkludert takvinkel på 6 grader og detaljerte mål og materialspesifikasjoner.

Det er jo lett å finne beskrivelser på nettet om hvordan man bygger et drivhus, og jeg har lest utallige slike, men det er jo i prinsippet ingen beskrivelser som tar med viktige detaljer, som er vanskelige å finne ut av om man ikke er kyndig i emnet. Jeg har lest en del byggbeskrivelser på byggbeskrivelser.no, men det står ikke likt og det er vanskelig å forstå hvorfor det er forskjell på samme moment mellom å bygge f.eks. utedo, carport og terrasse.

Jeg har kommet så langt at jeg har murt opp lecamuren. På den har jeg tenkt å legge svillpapp og svill (120*45) og skal straks bygge sammen regelveggene som skal danne en ramme rundt vinduene. Disse skal bygges i 120*45 er planen og jeg spikrer dem sammen med 3,4 100. For å få det hele sammen må delene jo sitte sammen og mitt spørsmål er nå: hvordan fester jeg de ulike delene i hverandre (helst uten å overdrive)?!?!

1. Hvordan fester jeg svillen i lecamuren? Jeg har lest om alternativene betongskrue 8*90, klippspiker som spikres skrått ned som et v (slags skråspikring?) og spikerplugg. Jeg legger jo svillen for å kunne bytte den ved behov (tenker jeg - eller er det feil?), så jeg vil jo ikke feste den på en overdreven måte så den blir i prinsippet umulig å bytte. Samtidig vil jeg jo at drivhuset står der det står.
2. En av kortsidene er en eksisterende betongmur. Hvordan fester jeg svillen best i den?
3. Hvordan fester jeg regelveggen i svillen (det blir jo leca - svill - liggende regel)? Har jeg lest riktig at jeg skal skråspikre den? Skal det være 4 125 eller holder 3,4 100?
4. Regelveggen bør jo festes i eksisterende pusset vegg. Betongskrue?
5. Limtrebjelken som går fra midt på den ene langsiden til midt på den andre langsiden skal jo i ene enden festes oppå regelveggen på den ene langsiden. Hvordan?
6. I andre enden skal limtrebjelken festes i/på den pussa veggen. I "verste" fall har jeg tenkt å lage et hull i veggen og skyve den inn, men det er kanskje overkurs? Kan jeg erstatte byggeskrivelser.no sitt forslag på limtresøyle 90*90 med å feste limtrebjelken på veggen? Hvordan i så fall?
7. Jeg vil holde meg til konstruksjonsvirke i takbjelkene og får dermed ikke tak i 6 meter lange bjelker. Disse må derfor skjøtes midt over limtrebjelken. Kan jeg gjøre det med spikerplate som jeg spikrer med ankerspiker?
8. Kronen på verket, pulttaket, skal jo deretter festes i regelveggene. Jeg har tenkt å sage av dem under i endene slik at de ligger helt mot bjelken som er over vinduene. Har lest at jeg kan feste dem med skråspikring 3,4 100 og en beskrivelse angir også at det skal kompletteres med vinkelbeslag 90*90*40 som skrus med ankarskrue. Ytterligere en beskrivelse (for carport) angav at de skulle festes med hullperforert bånd som bøyes rundt hver takbjelkeende. Hvordan skal jeg gjøre? Holder det kanskje til og med å skråspikre?

Finnes det noen med peiling som vil bistå med gode råd på en eller flere av spørsmålene? Så slipper jeg å ta belter og bukseseler og sette sammen delene som om jeg bygde en skyskraper :)

Sist redigert:
Mange som leser men ingen som svarer :) Kanskje flere enn jeg som står i samme situasjon med løse deler og leter etter tips 😂

1. Lettbetongskrue.
2. Ekspanderbolt
3. Jeg bygde veggene liggende og spikret 3 stk 4"-spiker (100 mm) nedenfra i hver bjelke.
4. Plugg og skrue.
5. Sett en dobbel bjelke under der limtreet skal ligge, kappes til nøyaktig høyde før du reiser veggen.
6. Sett en bjelke langs den pussede fasaden og plugg skru den i veggen. Syllpapp bak og behandle den først.
7. Fins fingerskjøtte bjelker, ellers ja.
8. Bruk vinkelbeslag, koster ikke mange kroner stykk. Du vil ikke at taket skal løfte når det blåser.

Akkurat passe prosjekt, det kommer du til å fikse strålende.
Lykke til !!!

• Liker
ElleH
  • Laddar…
Takk for svar! Trenger jeg å skru i alle hullene i vinkelbeslagene eller holder det med noen?

Og på spørsmål 3: så tenkte jeg også gjøre mine, men hvordan fester jeg deretter hele den ferdige regelveggen i svillen?

ElleH ElleH skrev:
Takk for svar! Trenger jeg skru i alle hullene i vinkelbeslagene eller holder det med noen?
Det holder med 3 spiker eller skruer i hver regel. Og fordel dem så de kommer langt fra hverandre.

ElleH ElleH skrev:
Og på spørsmål 3: så tenkte jeg også gjøre mine, men hvordan setter jeg så fast hele den ferdige regelveggen i bunnsvillen?
Se svar på 1 resp 2.
Du fikser dette, kjør på 😎

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.