Hei, skal bytte vinduer. Nå oppdager jeg at mine vegger er plankvegger med puss og vass på innsiden. Pussen er veldig sensitiv og blir skadet når man åpner rundt vinduskarmen.
1. Er det noen som har erfaring med dette? Går det å reparere pussen etter at vinduet er byttet?
2. Det finnes tapet på pussen, som har dårlig feste. Hva er den beste måten å tapetsere slike pussvegger?
Takk for all hjelp
Olivier
1. Er det noen som har erfaring med dette? Går det å reparere pussen etter at vinduet er byttet?
2. Det finnes tapet på pussen, som har dårlig feste. Hva er den beste måten å tapetsere slike pussvegger?
Takk for all hjelp
Olivier
Skulle sage med en liten rondell i putsen først for å unngå å skade den.
Det går an å reparere etterpå om ulykken er ute, ta en kc-mørtel og puss inn med det.
Når det gjelder tapeten så finnes det spesiell patineringsfarge å kjøpe som man ruller på som suges inn i de nedre tapetlagene og "armerer" dem, selvfølgelig river du bort all løs tapet før du maler veggen.
Det går an å reparere etterpå om ulykken er ute, ta en kc-mørtel og puss inn med det.
Når det gjelder tapeten så finnes det spesiell patineringsfarge å kjøpe som man ruller på som suges inn i de nedre tapetlagene og "armerer" dem, selvfølgelig river du bort all løs tapet før du maler veggen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
...og fremfor alt; spar på den pussen du river ned og bruk den som fyllmasse i den nye mørtelen. Det tipset fikk jeg av en gammel maler da vi renoverte min gamle BRF med pussa vegger fra helvete. 
Jeg kan tenke meg at man sparer en del bruk på den måten, men det blir veldig klissete...
Pussen er blandet sammen med vass og metalltråd som holder vassen sammen
Så sitter det tapet oppå.
Jeg tror at jeg kjører med en fin ny renoveringspuss.
Pussen er blandet sammen med vass og metalltråd som holder vassen sammen
Så sitter det tapet oppå.
Jeg tror at jeg kjører med en fin ny renoveringspuss.
Ta en bit gammel puss til butikken og håp på at du får bra hjelp til å velge riktig puss for reparasjoner. Om den gamle er ren kalkpuss så kan du få sprekker mellom gammelt og nytt om du reparerer den gamle med en sterkere og stivere = sementholdig pussbruk. De to typer beveger seg forskjellig. Uansett så er kalkpussen et sikkert kort ved alle reparasjoner nettopp fordi den er mest elastisk og ettergivende og forårsaker ingen spenningeroderooy skrev:
gaia
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
Jeg syntes det hørtes ut som en god idé for å få samme følelse i pussingen. Kommer jo selvfølgelig an på hvilken type puss man har. I min BRF ble det kjempebra på de 2 m2 å reparere. Vi gjenbrukte ca. 80% av volumet og blandet dette med "en type fet kalkpuss". Har ingen anelse om hva det var.jon_h skrev:
Ja, om man bruker den gamle pussen som ballast i den nye, i stedet for mørtelsand og liknende, så fungerer det jo. Men ikke om man allerede har skaffet et pussmørtel av riktig styrke, da svekker man det jo på samme måte som om man skulle blande i en masse sand.
Men det var jo sikkert det førstnevnte du mente at man skulle gjøre, innser jeg nå.
Men det var jo sikkert det førstnevnte du mente at man skulle gjøre, innser jeg nå.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
Precis. Ballast eller fylle.jon_h skrev:Ja, om man bruker den gamle pussen som ballast i den nye, i stedet for muringssand og lignende, så funker det jo. Men ikke hvis man allerede har skaffet en pussmørtel av riktig styrke, da svekker man det jo på samme måte som om man skulle blande inn en masse sand.
Men det var jo sikkert det fordene du mente at man skulle gjøre, innser jeg nå.![]()
Klikk her for å svare