Hei!
Jeg har nylig kjøpt en andelsleilighet i et landshøvdingehus fra 1935. Nå vil vi sette opp hyller på veggene men har forstått at veggene består av puss på vassmatte. Mitt spørsmål er hva som generelt finnes mer i innerveggene, utover stendere? Finnes det alltid plankevegg lenger inn eller kan det være kun vassmatte med puss oppå, mellom stenderne?

Som jeg forstår det kan man knapt feste noe med vekt i disse veggene, med mindre man finner en stender eller en plankevegg. Også i taket er det vassmatte og puss. Vi ønsker å få opp gardinskinner, helst i taket.
Hvordan har dere andre som bor i disse husene gjort?

Takknemlig for råd :)

BirgitS
Jeg har ikke sett en tråd i forumet i løpet av alle de årene jeg har vært her hvor det ikke har vært planker som utgjorde stammen bak de pussede vassmattene. Det var en gang en meget vanlig metode og en slik vegg kalles kloasongvegg. Det samme gjelder for tak.

Å spørre noen naboer er jo en god måte å begynne å bli kjent med dem.

Av og til må man tilpasse sine ønsker til det som fungerer i huset.

• Liker
namnbyte og 1 annen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jeg har ikke sett noen tråd i forumet de årene jeg har vært her der det ikke har vært planker som utgjør stommen bak de pussede vassmattene. Det var en gang en svært vanlig metode og en slik vegg kalles kloasongvegg. Samme sak når det gjelder tak.

Å spørre noen naboer er jo en god måte å begynne å bli kjent med dem.

Noen ganger må man tilpasse ønskene sine til det som fungerer i huset.
Takk for svaret!
Jo jeg har allerede begynt å overveie andre muligheter for stuen siden jeg ikke vil skade veggene. Men da kunne man tenke at man kan forsøke å komme inn til plankstammen når man vil sette opp noe?

Dessverre er flertallet av naboene nyinnflyttede siden huset nylig er blitt omdannet fra leiebolig. Den eldre generasjonen som har bodd her lenge har flyttet ut. Får spørre de som er igjen.

BirgitS
Ja, man skrur fast ting i plankestammen.

Da får dere nyinnflyttede hjelpe hverandre med å finne ut hvordan alt i huset fungerer :) mange vil nok ønske å gjøre større endringer enn leietakere som har bodd der lenge og har måttet tilpasse seg til hva man får gjøre i en leilighet.

• Liker
implodera
  • Laddar…
En liten kort smal syl på et sted som ikke synes, kan gi beskjed om hva som finnes bak vassbelegget. Men som noen sier, trolig tre bak, og hvor tykk matte og puss er vet ingen.

• Liker
implodera
  • Laddar…
Før jeg rev våre innertak som var bygget opp på samme måte, la jeg merke til at plankene ikke hadde 100% dekning. Så det kan være verdt å prøve et par forskjellige steder for eventuelle ting som skal henges opp slik at du er sikker på at du treffer en planke.

Jeg ville ha tatt en liten borr og testet med. Dog sliter puss ganske mye, så ta et borr du ikke sørger over om det blir ødelagt.

• Liker
implodera
  • Laddar…
Det er alltid en plankvegg 8-17 mm bak pussen og sivmatten som også er festet med naglet "hønsenetting". Vegger kan ha noe tykkere puss "flekkvis", men i tak pusset man "tynnest mulig" på grunn av vekten.

Det pleier å være fullt gangbart å bare skru inn treskruer direkte, da plankene selv oftest var 25 mm (i tillegg til lektene), og du ville ha ekstrem uflaks om du havnet på et sted der plankveggen har en mindre glipe.

Ingen slagbor på slike vegger eller tak, bruk en liten stjerneskrujern og bare arbeid frem og tilbake til du er gjennom selve pusslaget. (bank forsiktig med en hammer på skrujernet om det er et problem å komme gjennom)

MvH Jawen

• Liker
  • Elsker
BirgitS og 2 andre
  • Laddar…
namnbyte
Anders243 Anders243 skrev:
Før jeg rev våre innertak som var bygd opp på samme måte, la jeg merke til at plankene ikke hadde 100% dekning. Så det kan være verdt å prøve et par forskjellige steder for eventuelle ting som skal henges opp, slik at du er sikker på å treffe en planke.

Jeg ville ha tatt en liten bor og testet med. Men puss sliter ganske mye, så ta en bor du ikke sørger over om den blir ødelagt.
Har også hørt at det kan være gliper imellom av og til. Har også hørt at de kan være festet "litt hvordan som helst", dvs vertikalt, horisontalt og diagonalt. Sannsynligvis uvanlig med diagonalt, men en slektning var eiendomsforvalter i Malmö og opplevde det ved en anledning.

• Liker
implodera
  • Laddar…
P
Når det kommer til tak så er det oftest ikke full dekning bak vassmattan..
Har opplevd vassmatte direkte på teglvegg også, så det er ingen garanti at tre finnes bak..

• Liker
implodera
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.