Har bygget en carport/garasje med hjelp av dorocell moduler. Det vil si isoporblokker med betongfylling. Veldig praktisk og fantastisk isolasjon!

Mine spørsmål er:
- Skal sette liggende panel (dette gjøres direkte på veggen da det finnes plastbånd støpt inn i modulene). Siden jeg kommer til å sette tak neste år eller senere til høsten, lurer jeg på om jeg må bruke trykkimpregnerte lekter?

- Fungerer lekter 45x45?

- Det kommer til å bli en luftspalte mellom vegg og panel, er det noen ulemper med det?

- Noen som har brukt disse materialene og har andre tips?

- Stopper ca. 30 cm fra asfalten med panelet. Skal jeg pusse eller sette på metall den siste biten?

/Andreas

Sist redigert:
Produsenten av modulene bør ha tekniske beskrivelser på hvordan veggen skal bygges opp.
Det er bedre at du ser der enn at vi, som aldri har brukt materialet, skal gjette.

Men et spørsmål:
Du skriver at du tenker å sette opp trepanel på veggene, utvendig eller innvendig fremgår ikke,
før du dekker det hele med tak.
Er ikke dette en veldig uheldig fremgangsmåte. Det tilsier jo at treverket kan bli ødelagt.

Noe du innser når du skriver om trykkimpregnert.

Bygg taket først!

Unngå trykkimpregnert.

Legg masonite, plyfa, metallplate el likn oppå veggen så ingen nevneverdig regn el snø kommer til. Forankre med f.eks. markstein/heller så det ikke blåser bort. Enda bedre om det går an å spikre el skru selvsagt. La ikke kantene stikke ut mer enn 1-2cm, ellers kan det bli for stort vindfang.
I og med at det er en luftspalte mellom veggen og panelet så ventileres/tørker fuktighet ut med tiden, dvs det er ikke superkritisk at ikke en eneste dråpe regn finner veien ned. Det er jo bare over vinteren.

45x45 mm bør fungere.
I og med luftspalten så bør du definitivt musesikre. (Mus liker isolering.)
Personlig ville jeg foretrekke puss. (Liker massive, gedigne, holdbare, stille, enkle, robuste, lettstelte materialer med velkjente egenskaper.)

Årsaken til at vi bygger panelet før taket er kostnaden. Vi har en del å bygge dette året men vil få ut panel på veggen for utseendet. Isoporvegg er ikke så pen :-)
Årsaken til at vi valgte denne konstruksjonen er fordi den også er som en mur da vi har en sutterengtomt.
Vegg under bygging på en skrånende tomt med tredekk og deler av hus i bakgrunnen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.