Hei alle!
Er i valgets kval... Bygger 25 m2 Attefallshus. Skal akkurat til å sette opp veggpanel (hvitt). Innendørs.
Hva er penest, liggende eller stående panel? Hvilket inntrykk gir de respektive valgene?
Kan legge til at huset har stort skyvedørsparti i glass på forsiden og mindre loft.
Huset har stor romfølelse, ganske høyt under taket.
Takk for deres synspunkter!
Er i valgets kval... Bygger 25 m2 Attefallshus. Skal akkurat til å sette opp veggpanel (hvitt). Innendørs.
Hva er penest, liggende eller stående panel? Hvilket inntrykk gir de respektive valgene?
Kan legge til at huset har stort skyvedørsparti i glass på forsiden og mindre loft.
Huset har stor romfølelse, ganske høyt under taket.
Takk for deres synspunkter!
Sist redigert:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 626 innlegg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5.626 innlegg
Stående panel, når det regner renner vannet lettere av veggen. Penere med stående panel synes jeg, men det er jo en smakssak.S Slottsfrun skrev:Hei alle!
Er i valgets kval... Bygger 25 m2 Attefallshus. Skal akkurat til å sette opp veggpanel (hvit).
Kan tillegge at huset har stor skyvedørspart i glass på forsiden og mindre loft.
Huset har stor romfølelse, ganske høyde under taket.
Takknemlig for deres synspunkter!![]()
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 626 innlegg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5.626 innlegg
Ja, da blir det en annen sakS Slottsfrun skrev:
Sist redigert:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 626 innlegg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5.626 innlegg
Nå er det innendørs skrev TS nå. Så er jeg ikke enig med deg ur vannsynspunkt. Vannet renner nedover og med liggende panel har du mye større risiko at vannet renner ned på en mye større overflate enn ved stående panel. Det er nesten umulig å få tett med maling. Tre beveger seg og vær, varmt, kaldt, frost og vind påvirker treet, også malingen.A Aunty skrev:
Sist redigert:
Det er forsket på emnet og liggende endetre suger mindre enn stående endetre. Derfor er det faktisk bedre med tanke på råte. https://www.traguiden.se/konstrukti...g/utvandig-bekladnad/liggande-utvandig-panel/H HEM2121 skrev:Nå er det innendørs skrev TS nå. Så holder jeg ikke med deg etter vannsynspunkt. Vannet renner nedover og med liggende panel har du mye større risiko for at vannet renner ned på en mye større overflate enn ved stående panel. Det er nesten umulig å få tett med maling. Tre beveger seg og vær, varmt, kaldt, frost og vind påvirker treet, også fargen.
On topic: som tidligere nevnt, liggende gir et lavere og bredere inntrykk så det hadde jeg valgt med nevnte forutsetninger. Handler om man hva man visuelt savner; savner man takhøyde så velg stående og savner man bredde velg liggende.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 626 innlegg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5.626 innlegg
Hva jeg kan se tar de bare opp endeveden og ikke hele bordet. Endeveden kan jeg være enig i.S Söne skrev:Det er forsket på emnet og liggende endeved suger mindre enn stående endeved. Derfor er det faktisk mer hensiktsmessig fra råtesynspunkt. [lenke]
On topic: som tidligere nevnt, liggende gir et lavere og bredere inntrykk så det hadde jeg valgt med nevnte forutsetninger. Handler om man hva man visuelt savner; savner man takhøyde så velg stående og savner man bredde velg liggende.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Du trenger ikke å være enig med deg selv, men det er fakta.H HEM2121 skrev:Nå er det innendørs skrev TS nå. Så er jeg ikke enig med deg i vannhensyn. Vannet renner nedover og med liggende panel har du mye større risiko for at vannet renner ned på en mye større overflate enn ved stående panel. Det er nesten umulig å få tett med maling. Tre beveger seg og vær, varmt, kaldt, frost og vind påvirker treet, også malingen.
bare sjekk alle anbefalinger for eksempel tre guiden som det er lenket til i innlegget ovenfor.
liggende panel anbefales i utsatte områder.
sjekk f.eks. på gamle hus da er det ofte liggende panel på mest utsatte fasaden og stående på øvrige.
Et alternativ jeg har sett er å ha liggende panel et stykke opp på veggen og resten stående, gir litt ekstra "liv" til rommet.
Da jeg selv satte opp perlestaff hjemme, limte jeg den opp for å unngå uønskede sprekker, og det har fungert i flere år, vet dog ikke om det finnes noen risikoer med å lime?
Da jeg selv satte opp perlestaff hjemme, limte jeg den opp for å unngå uønskede sprekker, og det har fungert i flere år, vet dog ikke om det finnes noen risikoer med å lime?
Klikk her for å svare