Hei,
Har revet bort gipsplatene som satt bak ovnen, disse smuldret opp og var ganske svarte på baksiden.

Skorsteinen er uisolert kortenstål så den skal jeg isolere, tenkte jeg, men hvordan gjør jeg med veggen?

Snakket med feieren i kommunen, og ifølge ham var det beste metallplate på avstand 25-30 mm fra stendere. Nest best var minerittplate på avstand 25-30 mm. Vet ikke hvordan man gjennomfører dette på en god måte?

Hvordan gjør jeg dette best, jeg vil ha fliser et stykke opp bak ovnen, deretter malt eller tapetsert eller annet opp til taket. Går det an å male direkte på mineritt eller til og med sette tapet på mineritten?

Takk for tips!

Jeg installerte en peis med isolert skorstein. Den krever 10 cm fri avstand til brennbart materiale. Jeg satte en gipsplate bak som jeg malte med hvit maling som jeg blandet blåsand i for å få en litt pusset overflate. Jeg tenkte at det må være lettere å male om bak peisen enn å tapetsere om når den dagen kommer.

Er nye ovner "isolerte" eller utviklet til ikke å avgi like mye varme bakover som eldre modeller?

Pipa er jeg ikke så redd for da jeg har tenkt å isolere den ordentlig.

Det der med ovner er forskjellig, ofte står det spesifisert i dokumentene hvilken avstand til brennbart materiale som anbefales - det har med yttertemperatur på overflaten å gjøre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.