Hei!
Skal sette inn en contura frittstående vedovn i et hjørne.

Jeg lurer nå på hva det beste er å sette bak ovnen…
Kan man bare flislegge i dette hjørnet eller skal man sette fibercementplate og deretter flislegge over det?

Fra feierens synspunkt, vil det bli godkjent om man bare flislegger hjørnet?

Gulvet skal også flislegges der ovnen skal stå…

Takknemlig for svar.

• Et hjørne med avdekket murvegg, delvis dekket av gammel tapet, og et trepaneltak synlig over. Gulvet er i lyst tremateriale med stikkontakt nær ved.
  • Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
hordak
Ikke et direkte svar på materialvalg, men det skal stå i bruksanvisningen til ovnen minste avstand til brennbart materiale, dvs i stort sett valgfritt materiale om avstanden overskrides.

• Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
hordak hordak skrev:
Ikke direkte svar på materialvalg, men det skal stå i bruksanvisningen til ovnen minste avstand til brennbart materiale, altså stort sett valgfritt materiale om avstanden overskrides.
Så lenge jeg følger dette skal det ikke være noen fare hva det er bak?

• Diagram av installasjon mot brennbar vegg med mål for sikker avstand (65 mm), inkludert rør og vegg i vinkel.
A
S Denis Mahovic skrev:
Så lenge jeg følger dette skal det ikke være noen fare hva det er bak?
nei, ikke leverandøren som bestemmer det.

• Liker
tomasmodin
  • Laddar…
A Aunty skrev:
nei, ikke leverandøren som bestemmer det.
Kan du forklare?
Hvor finner jeg riktig mål da?

Selvfølgelig, oppfyller du installasjonsanvisningen er det ingen bekymringer. Når jeg installerte min Contura flyttet jeg den litt frem for å kunne rydde lett bak.

• Liker
Slashcont
  • Laddar…
E Erik321 skrev:
Selvfølgelig, oppfyller du installasjonsanvisninger er det ingen bekymringer. Da jeg installerte min Contura flyttet jeg den litt frem for å kunne rengjøre lett bak.
Også i et hjørne som dette?
Kan jeg spørre hvor langt fra veggen?

Beste svar

hordak
S Denis Mahovic skrev:
Sålenge jeg følger dette skal det ikke være noen fare hva det er bak?
Med forbehold om feiltolkning så vil jeg si at det er ok. Noen andre, mer innsatt, i forumet kanskje har avvikende mening? Et tips kan jo være å kontakte den lokale feiemesteren for resonnering. Ser ut til å være et veldig hyggelig hjørne for en peis, kom gjerne tilbake med et bilde av sluttresultatet :D

• Liker
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
Japp hjørneplassering, 100mm har jeg

• Liker
Slashcont
  • Laddar…
hordak hordak skrev:
Med forbehold om feiltolkning så ville jeg si at det er ok. Noen andre, mer innsatt, på forumet har kanskje en avvikende mening? Et tips kan jo være å kontakte den lokale feiermesteren for å diskutere. Ser ut til å være et veldig hyggelig hjørne for en peis, kom gjerne tilbake med et bilde av sluttresultatet :D
takk, ja det skal jeg gjøre for sikkerhets skyld!, takknemlig for svaret,, bilde kommer når det er ferdig,

hva sier dere/du om gulvet da, skal man bruke flytesparkel eller gulvgips for å legge fliser på?

hordak
S Denis Mahovic skrev:
takk, ja det skal jeg gjøre for sikkerhets skyld! Takk for svar, bilde kommer når det er ferdig,

hva sier dere/du om gulvet da, skal man bruke flytsparkel eller gulvgips for å legge fliser på?
Det kan jo være en fordel med en form for plate å legge fliser på, da trenger du jo ikke gjøre inngrep i gulvet i tilfelle du vil fjerne/endre underlaget. Bunnen på ovnen blir jo ikke varm, så den fremste beskyttelsen er mot sprutende glo. Finnes glassplater og metallplater for formålet, for fliser ville jeg tatt noe relativt tynt platemateriale for å ikke bygge så mye høyde. Kan ikke tenke meg at platen trenger å være brannklassifisert på noen måte siden den er dekket med keramisk materiale.

Edit: Så på bildet og ville nok fylt opp den bakre delen av gulvet (som er litt senket), så det blir en stiv og jevn flate å legge platen på (om den skal gå helt inn i hjørnet).

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
A
S Denis Mahovic skrev:
Kan du forklare?
Hvor finner jeg riktige mål da?

Leverandøren bestemmer selvfølgelig ikke hva som er godkjent eller ikke.
Det kan jo være så enkelt at det er en utenlandsk produsent som bare direkte oversetter sine monteringsinstruksjoner.

det sikreste er å få en feier dit og få det godkjent på forhånd. Det er uansett feieren som bestemmer etterpå, og han kan veldig godt underkjenne installasjonen selv om det er i henhold til leverandørens monteringsinstruksjoner.

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Leverandøren bestemmer selvsagt ikke hva som er godkjent eller ikke.
Det kan jo være så enkelt at det er en utenlandsk produsent som bare direkte oversetter sine monteringsanvisninger.

den sikreste måten er å få en feier til å komme og få godkjent på forhånd. Det er uansett feieren som bestemmer etterpå, og han kan godt underkjenne installasjonen selv om det er i henhold til leverandørens monteringsanvisninger
ja du mener så, får ringe dit imorg de skal likevel komme og besiktige så det er nok det riktige å gjøre

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
A
S Denis Mahovic skrev:
ja du menar så, får ringe dit imon de skal uansett komme og besikte så det er nok det riktige å gjøre
feiervesenet er ofte enkle å gjøre med og utrolig kunnskapsrike.
De vil gi deg nøyaktig hva du trenger å gjøre, og det er veldig beroligende å vite det før, da trenger man ikke være bekymret for at noe blir feil eller at man har gått glipp av noe.

de sjekker også over øvrige ting som taksikkerhet etc hvis man ønsker.

• Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
S Denis Mahovic skrev:
Hei!
Skal sette inn en contura frittstående peisovn i et hjørne.

jeg lurer nå på hva som er best å sette bak ovnen…
Kan man bare flislegge dette hjørnet eller skal man sette fibercementskive og deretter flislegge over det?

fra feierens synspunkt, blir det godkjent om man bare flislegger hjørnet?

Gulvet skal også flislegges der ovnen skal stå…

takknemlig for svar.
hva jeg vet så brenner ikke tegl. Men gulvet skulle jeg fikse <![CDATA[Animoji av en person som trekker på skuldrene med en forvirret uttrykk.]]>

• Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.