Mitt hus har gulvbjelkelag i 170-regel som bæres opp av HEA-bjelke over kjeller. Maks spennvidde er 3m mellom stålbjelkene og 170-regelen er vel dimensjonert noe i underkant med dagens byggnorm, men burde ikke være katastrofe.

Dog opplever jeg at det knirker og svikter litt for mye, og siden jeg har tenkt å legge fliser i hallen (midt over 3m-spennvidden) så er jeg bekymret for at det er utilstrekkelig.

Nå er det slik at kjelleren, som i dag er helt åpen uten noen innervegg som følge av HEA-oppsettet, skal innredes. Og da skal diverse vegger settes opp, og jeg tenker at det nå er passende å bygge disse veggene "semi-bærende" som støttepunkter for å få bort gyngingen i gulvet.

Dog fører dette til en overveielse ang. valg av stål eller trestendere. Min tanke hadde vært å utelukkende kjøre stålstendere i kjelleren (bortsett fra dør/vindu etc.) men spørsmålet er om jeg tør belaste en stålstender med denne funksjonen.

For å oppnå noen merkbar forskjell må jeg sikkert "forspennne" den nye innerveggen noe på høyden, og dette fungerer rimeligvis ikke med stålstendere?

Kanskje er dette selvsagt for noen som er vant til å arbeide med stål, men jeg har hittil bare bygget med tre før.

Hva tror dere?

Sist redigert:
Jeg kunne tenke meg at plåt+plywood kan fungere, men neppe plåt+gips.

Forstår hvordan du tenker, men tror jeg innser at det er upassende med plater i dette tilfellet i sin helhet. Selv om metallstenderne teoretisk kan ta en del knapplast støttet/fiksert av omkringliggende plater, vil det trolig være grensefall til umulig å bygge med noen bevart spenn effekt når man har satt inn den siste skruen.

Det blir nok trestendere likevel. Fuktfrykt er vel den primære grunnen til å unngå tre, men jeg har for så vidt stendere skrudd direkte i betongveggen som har båret opp varmtvannsberederen i 20 år uten så mye som en fargeavvikelse, så det er nok kanskje ikke noe problem dette med fukten.

ullberg
Om fukt er et bekymringsmoment kan du vel bruke platelister (skinner) og trestendere i disse. Da får du en fuktbeskyttelse i form av skinnen og trestenderne bærer lasten (dog mer punktvis sammenlignet med en konstruksjon av kun tre)

/U

Jo høres klokt ut. Overliggeren kan jo fremdeles være tre så får mal ingen punktlaster annet enn mot betonggulvet.

Har også en idé som går ut på at alle innervægssyller i kjelleren skal ligge på distanser av uorganisk materiale som gjør at luft kan sirkulere under platonmattn mellom rommene uten å hindres av vegger.

Høres smart eller virker dumt? :)

ullberg
Høres ut som du er en ingeniør med lisens til å gruble. ;)

Min ekspertise strekker seg dessverre ikke så langt at jeg kan avgjøre hvor begavet den tanken er, men spontant tenker jeg: "overarbeidet men neppe kontraproduktivt"

/U

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.