Har en del spillvirke som jeg tenkte kappe opp og fyre i ovnen. Har ikke noe sted å oppbevare det så jeg tenkte bygge et vedskjul på gavlen av garasjen. Har sett på en del bilder av andre og de fleste har det helt åpent. Blir det ikke utsatt for været da? Tenker på at det blir vått.
Synes heller ikke det er spesielt pent å se veden.
Kan man bygge det inn med "ordentlige" vegger?
Har tenkt å ha det åpent under så det kommer inn luft der samt selvsagt oppe. Har tenkt å ha tak med takstein.
Kan man bygge det inn med "ordentlige" vegger?
Har tenkt å ha det åpent under så det kommer inn luft der samt selvsagt oppe. Har tenkt å ha tak med takstein.
Korvgubbe
Medlem
· Östergötland
· 1 463 innlegg
Korvgubbe
Medlem
- Östergötland
- 1.463 innlegg
Man vil tørke veden før man fyrer med den, derfor lar man vinden blåse gjennom. Selvfølgelig blir den noen ganger utsatt for litt regn, men det er overfladisk fuktighet som tørker raskt når været blir bedre. Ønsker man det, kan man sette opp glisne vegger, men da vil det ta lengre tid for veden å tørke.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Mitt spillvirke har ligget ute i en haug hele sommeren så det ser ganske knusktørt ut i alle fall. Fyrer bare i peis for litt kos. Muligens litt tilleggsvarme når det er skikkelig kaldt ute.Korvgubbe skrev:
Da burde det fungere å sette det litt åpent så man likevel gjemmer det men litt luft kommer inn?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Jeg synes det høres helt utmerket ut.emde skrev:Har en del spillvirke som jeg tenkte å kappe opp og fyre i peisen. Har ingen steder å oppbevare det så tenkte å bygge en vedbod på gavlen av garasjen. Har sett en del bilder på andre og de fleste har det helt åpent. Blir det ikke utsatt for været da? Tenker på at det blir vått.
Kan man bygge det inn med "riktige" vegger?
Har tenkt å ha åpent under så det kommer inn luft der samt selvfølgelig oppe. Har tenkt å ha tak med takstein.
Bare det er tett mot regnvann ovenfra.
Og veggene og fronten er bygget glisne så luften får adgang.
Korvgubbe
Medlem
· Östergötland
· 1 463 innlegg
Korvgubbe
Medlem
- Östergötland
- 1.463 innlegg
Virke pleier å være tørt til å begynne med sammenlignet med ved så det blir nok bra.
Siden du har peis så antar jeg at du kommer til å fylle vedlageret med "ekte" ved senere, tenk da på å la veden ligge i to år for å virkelig tørke.
Siden du har peis så antar jeg at du kommer til å fylle vedlageret med "ekte" ved senere, tenk da på å la veden ligge i to år for å virkelig tørke.
Klikk her for å svare