H huggan skrev:
Det gjelder juridisk i de fleste tilfeller men kun i forbrukerentrepriser, dvs kunden er en privatperson.

Dette er regulert i forbrukertjenesteloven (1985:716):

"4 § Næringsdrivende skal utføre tjenesten fagmessig. Han skal videre med tilbørlig omsorg ta vare på forbrukerens interesser og rådføre seg med denne i den grad det er nødvendig og mulig.

Hvis ikke annet kan anses avtalt, inngår det i tjenesten at næringsdrivende skal sørge for å levere nødvendig materiale."

Så er det da begrepet fagmessig som er tolkningen i dette. Her snakker man om et generelt begrep og hva som anses generelt å være praksis i bransjen. AMA har en veldig sterk posisjon i bransjen og vil generelt bli godkjent som referanse til hva som er fagmessig utført. Også materialprodusentens anvisninger er jo å anse fagmessig utført siden produsenten av produktene angir hvordan det skal monteres/brukes.
Når man kjøper av en ukjent så føles det som at man vil få en slags garanti for at de fristende overflatene ikke bare er ”øyengodteri”.
F.eks bilder, arbeidsordre+faktura på jobben.

Igen Igen skrev:
Takk for ditt svar, virkelig. Jeg ble litt bekymret når ingen engang svarer. At det er tabu å spørre etter. Det er nok så.

Det er mange her som spør om skjulte feil og mange bygger selv, men AMA er ingenting man vil diskutere.

Kanskje en ny term meglerne bør legge til i sitt spørreskjema der kanskje, at renoveringene er utført i henhold til AMA. Nå spør de etter ”fagmessig” utførte arbeider, som noen feilaktig antar at det er når de engasjerer et firma og gjør ROT-fradrag.
Hvem vil kjøpe et kosmetisk ”nyrenovert” hus om alle freshe, dyre overflater er feil lagt så man må gjøre om alt, dyrt. Eller får problemer med skjulte feil når man selger?
Ikke jeg. Kjøper heller urenovert :)
Ifølge forbrukertjenesteloven skal alle arbeider til forbrukere være fagmessig utført.

Sitter noen på en digital kopi av siste AMA måhende?

Ikke jeg iallfall. Jeg antar at det er AMA HUS du vil ha da? Det finnes flere, f.eks. AMA anlegg, AMA El osv.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.