Hei alle!

Jeg er gammel og gikk på høgskolen da man mente at AMA var en slags regel og garanti.
Nå er det ikke så enkelt lenger. Dette med skjulte feil, byggfeil/fusk er så ulike begreper som kan være vanskelig å ta innover seg.

Dere som bygger selv:
Kjører dere i henhold til gjeldende AMA, vedrørende materialer, overlapping osv.?

Spørsmål til alle:
Hva synes dere man kan kreve av en renovering når man har kjøpt hus, har de gjort det i henhold til gjeldende AMA, tatt bilder, og hvilken verdi har det?

Kan man stole på at alle byggere som opererer i Sverige følger gjeldende byggeregler slik at man kan slippe skjulte feil de spikret inn pent når man selger?

Ekstraspørsmål:
Hvilken betydning har AMA for dere?

Sist redigert:
Store deler av AMA kunne nok være tvingende for entreprenøren ved en konsumententreprise da det anses å være byggestandard.

Derimot ville jeg nok sagt at hvis man ansetter entreprenørfirmaer med maks 5 ansatte, tror jeg at det er mye kunnskapsgap i forhold til de nye reglene, AMA koster en god del å abonnere på, og jeg ser mange eksempler der man ofte gjør som man har pleid å gjøre, og som oftest innebærer det ingen problemer hvis det er en dyktig entreprenør.

AMA er veldig viktig for meg og letter arbeidet mitt enormt da jeg blant annet handler entrepriser i et eiendomsselskap.

• Liker
Igen
  • Laddar…
H huggan skrev:
Store deler av AMA skulle nok kunne være tvingende for entreprenøren ved en forbrukerentreprise da det anses som byggnorm.

Derimot ville jeg nok si at hvis man ansetter entreprenørfirmaer med maks 5 ansatte tror jeg at det er mye kunnskapsglipp mot de nye reglene, AMA koster en bra slant å abonnere på og jeg ser mange eksempler der man ofte gjør som man pleier å gjøre og som oftest innebærer det ingen problemer om det er en dyktig entreprenør.

AMA er veldig viktig for meg og letter enormt i mitt arbeid da jeg blant annet handler opp entrepriser på et eiendomsselskap.
Takk for ditt svar, virkelig. Jeg ble litt bekymret når ingen engang svarer. At det er tabu å spørre etter. Det er nok så.

Det er mange her som spør om skjulte feil og mange bygger selv, men AMA er ikke noe man ønsker å diskutere.

Kanskje en ny term meglerne bør legge til i sitt spørreskjema der kanskje, at renoveringene er utført i henhold til AMA. Nå spør de etter ”fagmessig” utførte arbeider, som noen feilaktig forutsetter at det er når de ansetter et firma og får ROT-fradrag.
Hvem vil kjøpe et kosmetisk ”nyoppusset” hus om alle freshe, dyre overflater er feil lagt så man må gjøre om alt, dyrt. Eller får problemer med skjulte feil når man selger?
Ikke jeg. Kjøper heller uopppusset :)

AMA=Arbets- og Materialanvisninger.
Det som gjelder er produsentens anvisninger for hvordan ting skal monteres og eventuelt installeres. Jeg ser det ikke som at AMA automatisk gjelder, og det går ikke an å påberope seg AMA dersom dette ikke er avtalt. Ved utarbeidelse av forespørselsunderlag og byggetegninger anvendes AMA for respektiv disiplin, for eksempel AMA EL. Påkalles da en kode i beskrivelsen, gjelder det som står under den koden i AMA, samt underliggende koder i henhold til Pyramideregel. For eksempel SCC.8, da gjelder SCC.8, SCC, SC samt S. Derimot gjelder ingen andre koder, og det er ikke spesielt seriøst å skrive inn alle koder selv om det skulle være mulig.

• Liker
garvin og 1 annen
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
AMA=Arbeids- og Materialanvisninger.
Det som gjelder er produsentens anvisninger for hvordan ting skal monteres og eventuelt installeres. Jeg ser det ikke som at AMA automatisk gjelder og det går ikke å påberope seg AMA hvis dette ikke er avtalt. Ved utarbeidelse av forespørselsdokumenter og byggetegninger anvendes AMA for respektive disiplin, f.eks. AMA EL. Påberopes da en kode i beskrivelsen gjelder det som står under den koden i AMA, samt underliggende koder i henhold til Pyramideregelen. F.eks. SCC.8, da gjelder SCC.8, SCC, SC samt S. Derimot gjelder ingen andre koder og det er jo ikke spesielt seriøst å skrive inn alle koder selv om det skulle være mulig.
Tenk på overflatene bare, f.eks. et fint gulv. Er forarbeidet gjort eller tok tapen slutt, plasten rakk ikke helt frem, man har spart eller helt hoppet over forarbeidet fordi man ikke vet at det skal ligge der. Det er mer det nivået jeg spør etter.

Igen Igen skrev:
Tenk på overflatene bare, f.eks. et pent gulv. Er grunnarbeidet gjort eller tok tapen slutt, plasten rakk ikke hele veien, man har spart eller helt droppet grunnarbeidet for man vet ikke at det skal ligge der.
Det er mer det nivået jeg spør etter.
Jeg forstår faktisk ikke hva du mener.

J Johan456 skrev:
AMA=Arbeids- og Materialanvisninger.
Det som gjelder er produsentens anvisninger for hvordan ting skal monteres og eventuelt installeres. Jeg ser det ikke som at AMA per automatikk gjelder og det går ikke an å påberope seg AMA om dette ikke er avtalt. Ved utarbeidelse av forespørselsgrunnlag og byggetegninger anvendes AMA for respektive disiplin, f.eks. AMA EL. Henvises da en kode i beskrivelsen gjelder det som står under den koden i AMA, samt underliggende koder i henhold til Pyramidreglen. F.eks. SCC.8, da gjelder SCC.8, SCC, SC samt S. Derimot gjelder ingen andre koder og det er jo ikke spesielt seriøst å skrive inn alle koder selv om det skulle være mulig.
Du mener nok Allmen material- og arbeidsbeskrivelse.
Og jo, faktum er at det per automatikk gjelder rimelig ofte. Ikke på alle punkter, men toleranser og lignende går alltid an å henvise til AMA f.eks.

• Liker
Igen og 1 annen
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Jeg forstår faktisk ikke hva du mener.
At byggefirmaet har hatt “egne normer” når de bygger. Hva det enn gjelder, men f.eks. legger et gulv og glemmer normalt forarbeid. Fuktbeskyttelse, når det trengs, skum osv. Det kan gå en stund, men så er det de som bor der og evt. de som har solgt, som får problemer.

Jeg fant faktisk en tråd her hvor man har fått problemer, men jeg har ikke rukket å lese ennå.

https://www.byggahus.se/forum/threads/ojaemna-golv-och-lutande-vaeggar.136707/

Den er låst, men gjelder nybygget nøkkelferdig hvor kjøpere ikke har innsett at det oppstår setninger, at platen kanskje ikke var tørr osv.
Jeg er bare på første side ennå.

Sist redigert:
C C.Lundin skrev:
Du mener nok Allmän material- och arbetsbeskrivning.
Og jo, faktum er at det per automatik gjelder hyppig. Ikke på alle punkter, men toleranser og lignende går alltid å henvise til AMA f.eks.
Så der ja, jeg har lært feil.
Har bare vanskelig for å se at det skulle holde rent juridisk. I så fall for at AMA sammenfaller med standarder og produsentens anvisninger.

• Liker
Igen
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Att byggefirmaen har hatt "egne normer" når man bygger. Hva det enn gjelder, men for eksempel legger et gulv og ignorerer normalt forarbeid. Fuktbeskyttelse, når det trengs, foam osv.
Det kan gå en stund, men så er det de som bor der og eventuelt de som har solgt, som får problemer.

Jeg fant faktisk en tråd her hvor man har fått problemer, men jeg har ikke rukket å lese ennå.

[lenke]
Men da har man brutt i produsentens anvisninger. Produsenten stiller mange krav til jevnheten på undergulvet mm.

• Liker
Igen
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Du mener nok Allmän material- och arbetsbeskrivning.
Og jo, faktum er at det per automatik gjelder ganske ofte. Ikke på alle punkter, men toleranser og lignende går alltid å henvise til AMA f.eks.
Oki, takk!

Må jeg legge til at jeg jobber med AMA på elsiden. Kan dog mkt lite om AMA på byggsiden. C.Lundin har sikkert rett, jeg forstår dog ikke hvordan det skulle holde juridisk.

• Liker
Igen
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Men da har man brutt i produsentens anvisninger. Produsenten stiller mange krav til jevnheten på undergulvet mm.
Ja, det er det som er kruxet. At byggere og privatpersoner pynter på, men de stilige overflatene man betaler så mye ekstra for ved kjøpet, det er bare midlertidig kosmetikk som hever prisen ved budrunden. Så må man likevel gjøre om. Ganske glissent med svar her, så det er vel ingen kul spørsmål.

J Johan456 skrev:
Må jeg tilføye at jeg jobber med AMA på elsiden. Kan dog mkt lite om AMA på byggsiden. C.Lundin har sikkert rett, jeg forstår dog ikke hvordan det skulle holde juridisk.
Jeg mistenkte at du jobber med el
Jorå. Om underarbeid mangler eller er av feil type så synes det, om man ikke har revet vilkårlig og kjørt bort materialet. Men det forekommer sikkert også.

Beste svar

Det gjelder juridisk i de fleste tilfeller, men kun i forbrukerentrepriser, dvs kunden er en privatperson.

Dette er regulert i håndverkertjenesteloven (1985:716):

"4 § Næringsdrivende skal utføre tjenesten fagmessig. Han skal videre med tilbørlig omsorg ivareta forbrukerens interesser og rådføre seg med denne i den utstrekning som det er nødvendig og mulig.

Hvis ikke annet kan anses avtalt, inngår det i tjenesten at næringsdrivende skal levere nødvendig materiale."

Så er det da begrepet fagmessig som er tolkningen i dette. Her taler man om et generelt begrep og hva som ansees generelt å være praksis i bransjen. AMA har en veldig sterk posisjon i bransjen og vil generelt bli godkjent som referanse til hva som er fagmessig utført. Også materialprodusentens anvisninger er å anse som fagmessig utført, siden produsenten av produktene angir hvordan det skal monteres/brukes.

• Liker
Igen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.