Hei,

Jeg bor i et gammelt tømmerhus fra begynnelsen av 1900-tallet som varmes opp med elektriske radiatorer.

En gang i nær fremtid vurderer jeg å reparere et par ødelagte bjelker under stuen. Under samme rom er det en liten kjeller med ca 1,5 m i takhøyde.

Mitt spørsmål er rett og slett om det er hensiktsmessig å installere en ved/pelletspanne der nede med tilhørende akkumulatortanker og bore hull i murpipen for en røkgasskanal? Er det i det hele tatt praktisk gjennomførbart?
Jeg ønsker å bytte til vannbåren varme og spare meg selv for penger og tid.

Takk på forhånd.

/Michael

D09
Tenk på vedlogistikken...

Blir jo en del ved som skal flyte igjennom.

Ack tanker går jo sikkert an å spesialbygge og en vedovn får sikkert plass, burde jo finnes lave modeller.

Å bygge en utendørs fyrsentral er ikke et alternativ?

Utendørsvarmesentral er ikke et alternativ. Det blir et for stort inngrep og koster for mye.

Jeg har et vindu som jeg enkelt kan åpne og hive ned veden/pelletsene gjennom. Min største bekymring er murstocken, om det blir et for stort inngrep.

Forutsatt at skorsteinens piper går helt ned i kjelleren, er det vel ingen større problemer å lage et hull i den. Det pleier man jo å gjøre når en peisovn skal installeres for eksempel. Har selv gjort det hjemme. Også i forrige huset flyttet jeg røykanlegget til skorsteinen ved kjelebytte. Bare å slå ut et nytt hull. Derimot er det jo meget sannsynlig at man må trekke en slange i pipen om huset er så gammelt. Eventuelt kan det holde å pusse den innvendig.

Jeg ville, som D09 er inne på, være mer bekymret for det praktiske. Det er jo ikke mye til takhøyde med 150 cm. Med mindre du selv er 140 cm høy, vil all vedlikehold av anlegget bli skikkelig kronglete.

D09
Bra der med vinduet. Det gjør det jo lettere

Men da burde vel pellets være et alt

Dvs du fyller på utenfra og går bare ned og banner når det krangler.

Røykanalen burde OM tak/tilkoblingshøyden blir gal kunne løses med å montere en ny utendørsskorstein alt gå gjennom bjelkelaget med isolerte rør litt høyere opp..

Pent? Ikke en anelse ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.