Jeg fikk totalt hjerneslipp i dag da jeg skulle montere vindsperre. Trodde jeg hadde kjøpt to ruller windy, men en av dem viste seg å være dampbrems. Det tenkte jeg dog ikke på før den var oppe, da jeg åpenbart fikk leseforståelsen min tilbake.

Må jeg gjøre det om igjen? (det ville være ganske kjedelig siden 3 av 4 sider allerede har fått dampbrems og lekter for lufting). Året rundt-oppvarmet attefallare er det den sitter på, og jeg skal ha plast på innsiden. I baderommets yttervegger tenkte jeg dog ha dampbrems, så det blir i så fall dobbelt lag dampbrems der.

• Yttervegg dekket med MONARVAP Sd 5 dampbrems, montert mellom trelekter på en liten bygning.
Rickard.
Riv og bytt.

Sist redigert:
  • Liker
1
  • Laddar…
Jeg har ikke de nødvendige kunnskapene for å si bu eller bæ på å la det bli værende.

Men jævlig så irriterende for deg at det står så rett ut i klartekst på duken :crysmile:

Kjempe på :strong:

• Liker
Appendix
  • Laddar…
Tomture61
Dampbremsen er tettere enn vindsperren.
Vindsperren slipper gjennom fukt bedre enn dampbremsen.

• Liker
Appendix
  • Laddar…
O olssono skrev:
Jeg fikk totalt hjernesperre i dag når jeg skulle montere vindsperre. Trodde jeg hadde kjøpt to ruller windy, men en av dem viste seg å være dampbrems. Det tenkte jeg derimot ikke på før den var satt opp da jeg åpenbart fikk leseevnen min tilbake.

Må jeg gjøre om? (ville vært ganske seigt da 3 av 4 sider allerede har fått dampbrems og luftelekt). Året rundt-oppvarmet attefallare sitter den på og jeg skal ha plast på innsiden. I baderommets yttervegger tenkte jeg derimot å ha dampbrems så det blir i så fall dobbel lag dampbrems der.
Hvordan er det med dampbremsen, slipper den igjennom litt fukt begge veier, eller er det mer tett på den ene veien?

Hvilken vei har du i så fall satt den på? Uansett har du nå en konstruksjon som stenger inn fukten i veggen. Det må betraktes som suboptimalt.

Rickard.
A andersmc skrev:
Hvordan er det med dampbremsen, slipper den igjennom litt fukt på begge måtene, eller er den mer tett på den ene måten?
Som jeg har forstått det er det ikke slik.

En dampbrems er mer enn 10 ganger så "damptett" (ikke det rette ordet) enn en vindsperre og 5 ganger tettere enn vanlig vindsperreduk.

Surt men deilig at du oppdaget det nå og ikke når halve panelet var på. Du må bytte den ut, alt annet er galskap og vil bli klassifisert som byggefeil.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.