Har noen erfaring med en slik plate, og ville det fungere å kjøre den på yttervegg (innvendig) i kjelleren, for å få en bra overflate å sette klinker mot? Det føles som et supervalg sammenlignet med fibersementplate, våtromsgips.
Den er tross alt uorganisk, noe isolerende riktignok men utenfor er fundamentet isolert etter drenering..
Ifølge montering skal den skrus direkte mot veggen med terningformet mønster av fix som skrus mot vegg.. eller skal man bruke stålstendere likevel? Ingen risiko for mugg bak sammenlignet med annet materiale hvis man bruker stålstendere.. men det bygger tross alt litt.. hvordan ville dere gjort det?
Blir det ikke rart å ha innebygde fuktsensorer i et lag som vil bli utsatt for nettopp fuktighet uten at det er noe feil?
Den er til for å avlese eventuell fukt. Som man forhåpentligvis slipper. Bra for å unngå å rive ned eventuelle fliser som besiktigelsesmenn pleier å gjøre.. Tenker mer på selve platens funksjon, kontra stålreglar/ fibergips. Mer fuktbestandig til tross for alt.
jeg har den skiven på badet mitt, bare fordi den var gratis. Men hvis du skal ha den mot en yttervegg i en fuktig kjeller, vil du få forhøyede verdier om du nå vil måle.
jeg har den plata i mitt baderom, bare fordi den var gratis. Men om du skal ha den mot en yttervegg i en fuktig kjeller så vil du få forhøyede verdier om du nå vil måle.
Så de er bedre å kjøre klinker direkte mot ytterveggen altså uten plate
Så de er bedre å legge fliser direkte mot ytterveggen altså uten plate
Om veggene er tilstrekkelig gode for å kunne legge fliser på, hadde jeg ikke brydd meg med å sette opp plater. Alt avhenger av hvor dyktig du er. Men du bør vite hva slags underlag det er først. Er det ren betong eller puss? For hvis det er for eksempel en kalkbasert puss, er flislimet for sterkt i dragkraften og det kan føre til at det går i stykker.
Om veggene er gode nok til å kunne sette fliser på så hadde jeg ikke besværet meg med å sette plater. Alt henger på hvor dyktig du er. Men du må ha kontroll på hva slags underlag det er før. Er det ren betong eller puss? For hvis det er for eksempel en kalkbasert puss så er festet for sterkt i drakraften og det kan gjøre at det går i stykker.
Det har sittet fliser på veggen i sikkert 20 år, som jeg har revet ned og vil fornye; det er et femtitallshus så de er hullbetong som er pusset, jeg tenkte at det kanskje burde fungere med slike plater for å få en fin ny overflate men kanskje jeg skal revurdere.
Det har sittet fliser på veggen i sikkert 20 år, som jeg har revet ned og vil fornye, det er et femtitallshus så det er hullbetong som er pusset, jeg tenkte at det kanskje kunne funke med slike plater for å få en fin ny overflate men kanskje jeg bør tenke om
Absolutt at det funker med slike plater, det hadde vært optimalt. Men er det akkurat avlesningsfunksjonen du er ute etter? For den vil jo bli utsatt i en fuktig kjeller. Er du flink med puss, så er det mer økonomisk å pusse. Men tiden vil du aldri kunne sammenligne med. Og skal "modernisere" kjelleren med typ rektifiserte 60x60 så har du ganske høye krav til underlaget, og da er jo plater perfekt
Absolutt at det funker med slike skiver, det hadde vært optimalt. Men er det akkurat avlesningsfunksjonen du vil ha? For den kommer jo til å svikte i en fuktig kjeller. Er du flink med pussing, så er det mer økonomisk å pusse. Men tiden vil du aldri kunne sammenligne med. Og skal du "modernisere" kjelleren med for eksempel rektifiserte 60x60, så har du ganske harde krav til underlaget, og da er jo skiver perfekt
Jeg bryr meg ikke om avlesningsfunksjonen men vil ha materiale som ikke tar skade av miljøet i kjelleren, og som gjør at store fine fliser kan sitte oppe uten at det er risiko for at de faller på grunn av eventuell pussløsning.
Så hva er ulempen med å skru opp slike skiver på veggen med terningmønsterlim, mot å ha stålregler og gips som enkelte foreslår? I begge tilfeller blir det en form for luftspalte bak slik at veggen kan puste. Skiven er ikke angripelig av mugg og fukt, noe jeg tenker er bra, pluss at man slipper regelverk.. det er en kjeller tross alt, så fukt vil det være uansett hvordan jeg gjør det i et bad i kjellermiljø...
Jeg bryr meg ikke om avlesningsfunksjonen men vil ha materiale som ikke tar skade av miljøet i kjelleren, og som gjør at store fine klinkerfliser kan sitte oppe uten å risikere å falle på grunn av eventuell pussavfall.
Sånn her, hva er ulempen med å skru opp slike plater på veggen med terningmønsterløsning, mot å ha stålstendere og gips som noen foreslår, i begge tilfeller blir det en form for luftspalte bak slik at veggen kan puste. Platen er ikke angrepet av mugg og fuktighet, noe jeg tenker er bra, pluss at man slipper rekker.. det er en kjeller tross alt, så fukt vil det oppstå uansett hva jeg gjør i et bad i kjellermiljø..
Du kan absolutt skru opp den, men den har jo knapt noen bæreevne, den er laget for å limes opp med bruk på eksisterende underlag, så stendere synes jeg du skal droppe, luftspalte trengs ikke. Hvorfor en luftspalte når du uansett ikke kjører et mekanisk strømning er bare unødvendig.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.