R
Jeg skal sette våtromsgips i dusjrommet og i øvrige baderommet vanlig gips. Greia er at når jeg surfer rundt så ser jeg at våtromsgipsen er 12,5 mm tykk mens veggips er 13 mm. Hvordan har man tenkt her egentlig, jeg må jo ha samme tykkelse på gipsen. Finner ingenting på byggmax.se

C
Om det ikke har skjedd noe siden jeg gipsa sist så er "alle" plater 12,5 mm. At de skriver 13 mm er nok bare en avrunding for å forvirre forbrukerne.

Om det er slik at det skiller 0,5mm i tykkelse på gipsen så har det garantert ingen betydning. Du har sikkert større feilmargin på stenderne platene skal sitte på. Har også lest at gipsplater oftest er 12-12,5mm tykke pga produksjonen men ikke alle selgere skriver ut denne infoen.

Med vennlig hilsen, fremax

0,5mm? Tror du at du ser forskjell der?

Er ikke en gipsplate egentlig 12,7mm? Altså en halv tomme. Det var de fra begynnelsen iallfall og så har det bare blitt at de skriver 13mm for å ikke forvirre?

R
så man skal velge 12,5mm på våtromsgips og 13mm på gipsen?

Ja!

R
jævla merkelig at man velger å kalle samme tykkelse to ulike mål....ikke villedende i det hele tatt...

hvilke alternativer finnes det om man vil ha en gipsplate som er "død" men som er bedre å feste ting i bortsett fra våtromsgips?

Sist redigert:
Ingen alternativ, minerit er knapt bedre. Man kjører plyfa bak, eller som jeg (dumsnål) OSB, men da med cc450 og forsterkning der du skal henge ting.

R
fremax skrev:
Ikke noe alternativ, minerit er knapt bedre. Man bruker plyfa bak, eller som jeg (dumsnål) OSB, men da med cc450 og forsterkning der du skal henge ting.

Hei, da jeg ikke vil at veggen skal bygge mer enn den gjør i dag (lite bad) og da jeg vil kunne bruke de eksisterende rørene som stikker ut i dusjen i dag så sa fyren på bkr.se at man kan sette opp stendere med 30cc og da trengs det bare vanlig gips. Ellers må jeg legge om vannrørene til dusjen i veggen =/

A
Du kan ha reglar med 30cc og enkelgips så lenge du kottlar ved alle innfestninger.

R
ja, riktig det, håper nå bare de gamle rørene rekker gjennom den nye veggen nå når man legger på fix og fliser i stedet for plastmatte?!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.