Hei
Tenkte jeg skulle friske opp rommet under yttertrappen. Malingen hadde flasset av pga tidligere fukt. Skraper bort litt maling og hører at det høres hult ut. Banker på pussen på noen steder og det høres hult ut akkurat som når puss holder på å løsne.
Banket bort litt puss og finner vassmatte? Forventet meg betonghullstein som resten av grunnmuren. Ble litt overrasket, pleier man å ha vass mellom pussen og grunnmuren?
Tenkte bare at jeg skulle pusse igjen det som løsnet, men nå blir jeg usikker. Hvorfor har man gjort slik? For at pussen skal feste bedre? Eller noen slags isolerende funksjon? For resten av kjelleren er pussen direkte på muren.
Hva gjøre nå?
Huset er bygget 61.
Tenkte jeg skulle friske opp rommet under yttertrappen. Malingen hadde flasset av pga tidligere fukt. Skraper bort litt maling og hører at det høres hult ut. Banker på pussen på noen steder og det høres hult ut akkurat som når puss holder på å løsne.
Banket bort litt puss og finner vassmatte? Forventet meg betonghullstein som resten av grunnmuren. Ble litt overrasket, pleier man å ha vass mellom pussen og grunnmuren?
Tenkte bare at jeg skulle pusse igjen det som løsnet, men nå blir jeg usikker. Hvorfor har man gjort slik? For at pussen skal feste bedre? Eller noen slags isolerende funksjon? For resten av kjelleren er pussen direkte på muren.
Hva gjøre nå?
Huset er bygget 61.
For øvrig blir effekten nettopp at pusset høres hul ut selv om alt er i orden. Lett å bli lurt til å tro at det er noe feil.
Dessverre blir den av langvarig fuktpåvirkning helt smuldrete.
Jeg har i min kjeller fjernet det som er dårlig og fylt inn med hjemmelaget treullitt i henhold til produsentens instrukser.
Treull som får suge opp sementvelling. Putt inn i hullet og legg i press med en bit formplywood til det har tørket.
Dessverre blir den av langvarig fuktpåvirkning helt smuldrete.
Jeg har i min kjeller fjernet det som er dårlig og fylt inn med hjemmelaget treullitt i henhold til produsentens instrukser.
Treull som får suge opp sementvelling. Putt inn i hullet og legg i press med en bit formplywood til det har tørket.
V Vante skrev:
Takk for infoen, ja jeg ble virkelig litt lurt siden det høres hullete ut litt overalt.C cpalm skrev:For øvrig blir effekten nettopp at pussen virker hul selv om alt er i orden. Lett å bli lurt til å tro at det er noe galt.
Dessverre blir den veldig smuldrende av langvarig fuktpåvirking.
Jeg har i min kjeller skrapet bort det som er altfor dårlig og fylt i med hjemmelaget treullit i henhold til produsentens instruksjoner.
Treull som får suge i sementvelling. Stikk det inn i hullet og legg i press med en bit formfinér til det har tørket.
Da får jeg fylle hullet jeg laget og la resten være.
Høres litt overkill ut å lage egen treull for dette lille, finnes det ingen enklere løsning som funker ok?
Høres nok mer komplisert ut enn det er, det er som sagt i henhold til produsentens egen anvisning for hvordan man reparerer skader på platene. De skrev til og med før på sin nettside at de sender ut trefiber kostnadsfritt for reparasjon, noe jeg syntes var veldig sjenerøst før de også sendte en faktura 🤔N naikon skrev:
Alternativet, om man nå vil bevare egenskapene og ikke bare fylle hullet med noe annet, er å skjøte i et nytt stykke. Men platene som selges i dag har ikke samme tykkelser som før, så i mitt tilfelle var ikke det et alternativ.
F fribygg skrev:
Smart!! Takk. Jeg fyller nok med nett eller med litt leca. Høres enkelt ut.J Jansson69 skrev:
Klikk her for å svare