J
Jeg ser på et hus hvor man i kjelleren har satt opp noen elementer, fliser i fyrrom, iskaldt betonggulv i andre rom og garasje. Naken gips på veggene med små ventiler på hver vegg. Det finnes også en vaskerom med elektrisk gulvvarme med samme gulvnivå. Alt ble gjort ved renovering i 2018 da man også drenerte huset.

jeg vil ugjerne måtte rive ut en fin vaskerom, må man det på grunn av gulvvarme på uisolert? I de andre rommene skulle jeg ønske å ha oppholdsrom, er den eneste løsningen da å pigge ut og isolere samt vannbåren gulvvarme?

• Vaskerom med hvite fliser, toalett, vask og synlige kobberrør. Grått flisgulv og stor, hvit varmtvannsbereder til venstre.
  • Moderne vaskerom med vaskemaskin, tørketrommel, hvite skap, stålbenk, flislagt gulv og et lite vindu med en plante på en hylle.
  • Kjellerrom med gipsvegger, små vinduer, radiator, og hyller med oppbevaring. Synlige rør langs taket og diverse gjenstander på gulvet.
  • Lyst kjellerrom med flislagt gulv, hvite vegger og radiator. Lite høytsittende vindu gir naturlig lys. Rommet har enkel innredning, uten møbler.
  • Liker
joakimbrodd
  • Laddar…
Det finnes mange hus som ikke får problemer uten isolasjon i platen. Alt avhenger av drenering og type mark og fuktighet under huset.

J
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det finnes mange hus som ikke får problemer uten isolasjon i platen. Alt avhenger av drenering og type grunn og fukt under huset.
Så om dreneringen er bra trenger man ikke gjøre noe annet enn å sparkle og male, stole på elementer og et deilig teppe å gå på?

• Liker
Mattias_Jo1 og 1 annen
  • Laddar…
J Johannnnnnn skrev:
Så om dreneringen er bra trenger man ikke gjøre noe annet enn å sparkle og male, stole på elementer og ha et deilig teppe å gå på?
Präsis, finnes veldig fine myke tepper. Jeg ville ikke revet opp gulvet og rotet til det….

Om du kjøper og er bekymret for gulvvarmen er det vel bare å slå den av? Så får du varme via element i stedet.

Beste svar

"Å måtte rive ut er vel å ta i, det er jo ikke sånn at el-gulvvarmen ødelegger huset :) Hvis det er fliser eller betonggulv (dvs fukttålig) i vaskerommet, er det bare å slå av gulvvarmen hvis man synes den bruker for mye strøm. Da er det ikke verre enn før.

Hvis du installerer vannbåren gulvvarme i kjelleren for å slippe å fryse på føttene, må du regne med å enten ha på varmeproduksjon også om sommeren (noe du ellers kunne spart inn) eller fryse på føttene om sommeren. Jeg synes det kan være bedre å stole på tøfler og 'fattigmanns gulvvarme' dvs filleryer.

Generelt mener jeg at man ikke skal regne med å kunne ha kjeller som permanent boareal, men det avhenger selvfølgelig av lokale forhold. Vi har hatt arbeidsrom og 'sommersoverom' i kjelleren, men jeg ville ikke ha permanent soverom i kjelleren."

J
H henche skrev:
Om du kjøper og er bekymret for gulvvarmen er det vel bare å slå den av? Så får du varme via element i stedet.
mrsnhp mrsnhp skrev:
"Må" rive ut er vel å overdrive, det er jo ikke slik at el-gulvvarmen ødelegger huset :) Hvis det er klinker eller betonggulv (dvs fukttålig) i vaskerommet så er det bare å slå av gulvvarmen hvis man synes at den trekker for mye strøm. Da er det ikke verre enn før.

Hvis du installerer vannbåren gulvvarme i kjelleren for å slippe å fryse på føttene får du regne med å enten ha på varmeproduksjon også om sommeren (som du ellers kunne spart på) eller å fryse på føttene om sommeren. Jeg synes det kan være bedre å stole på tøfler og "fattigmanns gulvvarme" dvs filleryer.

Rent generelt synes jeg ikke man skal regne med å kunne ha kjeller som permanent boareal, men det avhenger selvfølgelig av lokale forhold. Vi har hatt arbeidsrom og "sommersoverom" i kjelleren, men jeg ville ikke hatt permanent soverom i kjelleren.
Høres fornuftig ut, har tenkt at elvarmen gir omvendt fuktvandring men ikke hvis den er slått av så klart.. Tanken er arbeidsrom og kjellerstue i kjelleren med mulighet for å gjøre ordentlig boareal gjennom vannbåren varme i framtiden.

• Liker
mrsnhp
  • Laddar…
Jeg ville nok vært mer tenksom rundt de gipsete veggene. Er det trestendere eller stålstendere bak? Vanskelig å se på det ene bildet om det er skitt nederst eller noe annet. Generelt mener jeg at "nakne" vegger (eller flislagte) i kjelleren er å foretrekke, men det er selvfølgelig ulikt avhengig av hus og område hva som fungerer.

edit: Samme ting i det rommet der det er gulv, spør megleren (om det ikke framgår fra prospektet) hva det er for slags undergulv. Er det ventilert platon eller en annen løsning (ser ikke ut som ventilerte lister), eller er det lagt direkte på platen? Hvis kjelleren er gjort så sent som i 2018, finnes det sikkert bilder som dokumenterer arbeidet.

Sist redigert:
  • Liker
tobbe9012 og 1 annen
  • Laddar…
J
H henche skrev:
Jeg ville nok vært mer tenksom rundt de gipsede veggene. Er det trelekter eller stålstendere bak? Vanskelig å se på det ene bildet om det er skitt nederst eller noe annet. Generelt mener jeg at "nakne" vegger (eller flislagte) i kjelleren er å foretrekke, men det er så klart forskjellig avhengig av hus og område hva som fungerer.

edit: Same sak i det rommet der det er gulv, spør megleren (om det ikke fremgår fra prospektet) hva slags undergulv det er. Er det ventilert Platon eller annen løsning (ser ikke ut som ventilerte lister), eller er det lektet rett på platen? Om kjelleren er gjort så sent som 2018 finnes det sikkert bilder som dokumenterer arbeidet.
jeg tror det er stålstendere med isolasjon bak. De har drenert og etterisolert huset i 2018 med ny fasade men tror ikke de isolerte utenpå da.. gulvet føltes som plastgulv og jeg tror det ligger direkte på betongen basert på høydeforskjellen mellom rommet og garasjen

• Liker
joakimbrodd
  • Laddar…
J
Sånn ser garasjen ut som ligger mellom rommene i kjelleren

• Garasje med høyballer, trillebår, sykkel, rød scooter, og trevirke stablet langs veggene, sett fra innsiden.
J
Det er også et ganske stort putsslepp på sokkelen, ca 50x50cm (har ingen bilde). Kan det ha med fukt å gjøre?

• Grå sokkel på et hus med to små vinduer, omgitt av grus. Sockeln har områdene der pussen ser slitt ut.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.