Ingen nevnt, ingen glemt. Men flere av de merkene dere nevner ovenfor kjøpes inn fra Asia i store partier. Størstedelen av skruene får kun sin overflatebehandling her i Sverige. Jeg tror heller på det mange nevner om en dårlig batch. Jeg har selv skrudd sammen terrasse med biltemas skruer, og det holder fortsatt etter 4 år.

• Liker
F_man og 1 annen
  • Laddar…
Er første gang jeg leser her om problemer med biltema terrassebordskruer.

ESSVE har jeg lest om 20-30 personer som har problemer med at skruene deres sprekker.
(og da er det på et forum for snekkere)

Se denne lenken som eksempel:
https://jarnbyggfarg.se/nyheter/743-kunder-klagar-essves-skruvar-gar-av

Og løsningen som flere allerede har skrevet er å bruke A4 rustfrie og droppe de billige C4.

Boks med terrassekruer fra Essve, modell Torpedo Max III, plassert på et tregulv utendørs. Essve, dårligere skrue må man lete etter...

• Liker
Zynvinkeln og 2 andre
  • Laddar…
En plastboks med ESSVE Torpedoskruer på en treterrasse. ESSVE...verre skruer skal man lete lenge etter..,

Har hatt lignende problemer med kvailtetsmerker når jeg skal skru inn skruene. Stiller nå inn et lavere moment, går det tungt så blir jeg advart. Går man gjennom en større kvist tror jeg de fleste skruer får problemer. Går de fleste i stykker må man reklamere, sånn skal det jo ikke fungere. Har aldri hatt problemer med at skruene har gått av senere.

Sist redigert:
J Johan byggare skrev:
Jeg vil bare dele en advarsel for Biltemas terrassebordskrue, se bilder nedenfor. Jeg la 20kvm terrasse våren 2018, de første 15 med skruer av ukjent merke og ca 5 kvm med Biltemas skruer.
Det ukjente merket er det ingen problemer med men nå merker jeg at ca 90% av Biltemas skruene har rett og slett gått av.
Dårligere drit finner man ikke, og jeg håper ikke det er mange av dere som har kjøpt og brukt samme søppel!

[bilde] [bilde]
Jeg kjøpte Julas 55 mm rustfrie terrassebordskrue. Etter to år. Ingen problemer. Ingen problemer når de ble skrudd fast ca 400 stykk. Ca 50 % billigere enn på Biltema, dessuten

• Liker
Chiippe og 2 andre
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Beklager, jeg skrev feil spørsmål, det skal ikke være hvem men hvorfor?
Det virker for meg bedre å kjøpe en skrue som er laget i rustfritt og er seig. C4 skruen har bare en beskyttet overflate og er hard og går lett av. Tilvirket av dårligste stål. Den er laget for å være billig. Eller har jeg misforstått dette?
Ja, du har misforstått. De fleste stoler på at kjente merkevarer er ærlige mot kunden. De fleste har nemlig ikke så store kunnskaper i metallurgi. Sier et respektert varemerke at deres C4 terrassekrue er den de anbefaler for utendørs terrasse, så stoler folk på det. Dette er liksom selve ideen med merkevarer, at du vet hva de står for og at du kan stole på hva de sier. Eller ikke, hvis det dreier seg om et søppelmerke.

• Liker
TRJBerg og 1 annen
  • Laddar…
V ViperTim skrev:
Omtrent som da jeg kjøpte skruer på byggfirma (husker ikke hvilken, vil ikke henge ut feil).
De gikk av rett ved hodet når jeg strammet dem med håndkraft. Hvor skrudde jeg? En vinkeljern på spisebordet..... Herregud for en sinne jeg var... Hver eneste skrue som ble skrudd i et nylaget hull gikk av. Så det gikk 2 skruer per hull...
Var det en skrue med forsenket hode eller med flat underside?

Var den forsenket er det ikke rart at den gikk av da du får for dårlig anleggsflate, har dessverre selv gjort lignende feil men har nå lært meg hvor viktig det er å bruke riktig skrue til riktig type jobb
V ViperTim skrev:
Omtrent som da jeg kjøpte skruer på byggfirma (husker ikke hvilken, vil ikke henge ut feil).
De gikk av rett ved hodet når jeg strammet dem med håndkraft. Hvor skrudde jeg? En vinkeljern på spisebordet..... Herregud for en sinne jeg var... Hver eneste skrue som ble skrudd i et nylaget hull gikk av. Så det gikk 2 skruer per hull...

J Johan byggare skrev:
Jeg vil bare dele en advarsel for Biltemas terrassegulvskrue, se bilder nedenfor. Jeg la 20 kvm terrassegulv våren 2018, de første 15 med skruer av ukjent merke og ca 5 kvm med Biltemas skruer. Det ukjente merket er det ingen problemer med, men nå bemerker jeg at ca 90% av Biltemas skruene har rett og slett gått av. Dårligere dritt må man lete etter, og jeg håper det ikke er mange av dere som har kjøpt og brukt samme søppel!

[bilde] [bilde]
Har også kjøpt denne søppelskruen, som går av. Legg den på den svarte listen.

• Liker
linneac
  • Laddar…
optimum
Prøv selv å forsøke å bøye av skruen. Ta to tenger og prøv å bryte av skruen på midten. Bra rustfri skrue er vanskelig å bøye av, og billig skitskrue går av direkte.

Hvis de så sitter i terrassebord som endrer dimensjon avhengig av om det er tørt eller vått, så forstår man hva som vil skje med dårlig skrue. Funker nok i gamle standarden med 22x95 terrassebord, men ikke som de fleste nå legger 28x120 eller 28x145 eller 34x145.

• Liker
Golfrunda
  • Laddar…
De eneste terrassebordskruer jeg har hatt problemer med er Essves, for en dritt! Det endte med at jeg kastet pakkene og gikk for Byggmax i stedet. Siden da har jeg bare brukt "lavpris" og det er svært få skruer jeg har hatt problemer med, det er i prinsippet om man får for seg å skru i en kvist. Jeg har derimot aldri opplevd at en montert skrue har brukket.

A AntonAnimalen skrev:
Jeg kjøper bare skruer fra kjente merker for de stoler jeg på.

Viktig å ikke montere terrassebordene kloss fordi når bordene sveller, reiser terrassen seg og skruene ryker.
Våt terrassebord tørker så det blir glipper.

• Liker
Marcus isaksson
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Prøv selv å forsøke bøye av skruen. Ta to tenger og forsøk å bryte av skruen på midten,
Bra rustfri skrue er vanskelig å bøye av og billig drittskrue brekker av med en gang.

Om de så sitter i terrassebord som endrer dimensjon avhengig av om den er tørr eller våt, så forstår man hva som kommer til å skje med dårlig skrue. Funker nok i den gamle standarden med 22x95 terrassebord men ikke som de fleste nå legger 28x120 eller 28x145 eller 34x145
Har Essves skrue på 34x145, alle sitter. 110 kvm.

Jeg har brukt de fleste skruene som finnes på markedet, og jeg har funnet ut at det ikke alltid er prisen som avgjør kvaliteten. Essve er dyr og middelmådig, selv om de har et veldig bra system med sine kofferter/bokser. Fast er et virkelig bra merke synes jeg, som jeg kjøper når det er litt raske prosjekter. Men nå når jeg skal begynne med noen prosjekter, bestiller jeg ekte skruer fra https://www.proffsproduktershop.se, klart blant de beste jeg har brukt til en pris som ingen av de andre kan konkurrere med. PS: jeg jobber ikke for Proffsprodukter og er heller ikke sponset av dem :DS

• Liker
Golfrunda og 3 andre
  • Laddar…
optimum
Herdet terrassebordskrue som overflatebehandles kan få kvalitetsproblemer når hydrogen går inn i materialet. Altså, ved overflatebehandling av herdet stål kan det få såkalt hydrogenembrittlement. Det er prosessen i selve overflatebehandlingen som tilfører hydrogen via de badene som skruen dyppes i samt strømmen som tilføres prosessen. Strømmen frigjør hydrogen ut av badene som kan bestå av saltsyre mm.

Riktig håndtert skal man gjøre en hydrogenutdrivning fra materialet i forbindelse med overflatebehandlingen. Gjøres ikke dette på riktig måte blir skruene sprø og sprekker lett.

Problemer med dette kan skje for alle fabrikater av skrue, men de med riktig kvalitetssikring av sine prosesser bør oppdage mangler i prosessen så skit ikke kommer ut til kundene.

• Liker
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.