Obs - vi brukte engangsoverall, maske og korrekt filter. Tror også vi bløtte den ned for å redusere evt. støv (mest mot støvlaget som har bygget seg opp over 60 år)

M martinpa skrev:
Ok, takk. Hvordan satt isoleringen der under trepanelet. Var den løs eller?
Jeg vil minnes at den var relativt løst montert bak panelet. Ikke alls som rørisolering som var konstatert asbest.

Glassull under panelet bare, så men ikke minst, et lignende stykke veier sikkert 200 kg så vær forsiktig, det er en VVB og inneholder masse kobberspiraler ( nærmere 100 kg skrappris ca 75 kr kg ) men det er en drittjobb å skrote den, svart blir det, overalt i det rommet.

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
T tobbe9012 skrev:
Vil huske at den var relativt løst montert bak panelet. Ikke i det hele tatt som rørisolering som var konstatert asbest.
Ah. Kom på at selskapet fortsatt finnes, sendte nettopp en e-post til dem. Skal bli gøy å se om de kan svare. Man skulle nesten tro at de burde ha en slik plikt, det er jo deres produkt!

M martinpa skrev:
Ah. Kom på att företaget fortfarande finns, sendte nettopp en e-post til dem. Skal bli gøy å se om de kan svare. Man skulle nesten tro at de burde ha en slik plikt, det er jo deres produkt!
Har aldri sett en slik med asbest i, bare glassull som fantes før Rockwoll og Gullfiber kom.

EDIT men kan finnes på rørbøyene om det er papir og gasbind på dem.

J jonaserik skrev:
Glassisolering under panelet bare, så til slutt, et lignende stykke veier sikkert 200 kg så vær forsiktig, det er en VVB og inneholder masse kobberspoler (nærmere 100 kg skrotpris ca 75 kr kg) men det er et skittarbeid å skrote den, svart blir det, overalt i det rommet.
Ah! Jeg har ingen hast, den kan stå der i kjelleren en stund til jeg har tid til å demontere den. Takk for tipset om kobberen!

Nå har det jo gått 10 år siden, og isolasjonen ligner andre matter fra samme årstall man har støtt på, dvs glassfiber som tidligere nevnt.

Var også et herk å bli kvitt. Sendte den sammen med en koksovn. Ble palletralle og lastebil. Heldigvis gikk det an å få den ut på marknivå.

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
T tobbe9012 skrev:
Nå har det jo gått 10 år siden, og isolasjonen ligner andre matter fra samme årstall man har stött på, dvs glassfiber som ovenfor nevnte.

Var også et slit å bli kvitt. Sendte den sammen med en koxpanna. Ble pallejekker og lastebil. Heldigvis gikk det å få den ut på bakkenivå.
Ja, føles litt som at huset er bygd rundt den der! Får ikke ut den gjennom noen dør, så får kappe den opp en regnværsdag.

• Liker
tobbe9012
  • Laddar…
Nå etter påskeferien svarte Thermia direkte og ga beskjed om at det ikke fantes asbest i den!

• Liker
tobbe9012
  • Laddar…
T tobbe9012 skrev:
Hele pannen var isolert med dette materialet...
[bilde]
Hei!
Gammelt innlegg men er nå i ferd med å montere fra hverandre min VVB. Ble det så sotete/svart som man snakket om turistade i tråden? Hva var det som sotet i så fall??

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.