Første innlegg her, men har lest på forumet i snart et halvt år, nåvel. Har ryddet ut av kjelleren og nå gjenstår bare en gammel varmtvannsbereder. Min far tror den er isolert med asbest og vurderte å få en saneringsfirma hit for demontering. Nå er jo spørsmålet om det stemmer?. For å lykkes med å få ut denne stykket må jeg dele den i to og ta den ut i to deler (om ikke mindre).
Mitt første innlegg også...
Eneste måten å vite om det er asbest eller ikke er å levere inn en prøve for analyse. Annars kan man jo gjøre mer eller mindre kvalifiserte gjetninger ut fra produksjonsår ...
Som privatperson er det ikke ulovlig å sanere asbest selv men om du skal skjære/sage/bryte i det er det kanskje ikke å anbefale.
Troligvis er det ikke asbest. Det går kanskje an å åpne opp forsiktig i en kant, for å sjekke. Derimot er det med all sannsynlighet asbest i rørisoleringen. Visst kan man FÅ rive det selv som privatperson, men det er ikke noe jeg anbefaler.
Har nå åpnet og sjekket hva tanken er isolert med, og det var helt vanlig isolasjon. Så den fjernes snarest.
Men det stemmer at rørene er asbestisolerte. Hvis jeg har rett, spiller det ingen rolle så lenge jeg ikke arbeider med eller bryter dem? På noen få steder ser man rett inn i rørisolasjonen der "beskyttelsesduken" mangler... det går kanskje bare an å teipe over? Tør man bruke et slikt rom rett og slett?
Asbest er ikke farlig, det er asbeststøvet som er farlig...
Så lenge du ikke går og pirker og borer i det som er laget av asbest så er det helt greit! å det gjør man jo ikke daglig!