Bare å prøve faktisk. En batterilader pleier å funke bra. Tråden skal helst være kantaltråd, men annet funker også, jerntråd eller gjerne rustfri MIG-tråd. Passende tråddimensjon er ca. 0,3-1 mm avhengig av lengden. Jerntråden tøyer seg gjerne dog. Strømmen skal tilpasses så tråden gløder svakt i mørket. Enda bedre er det selvfølgelig med et variabelt likestrømsaggregat. Batterilader som mates via en dimmer kanskje? eller via en vridtrafo. Lag en bue av eks. tre, og la varmetråden holdes i strekk med en fjær. Modellflyvere skjærer en del isopor med varme, søk mer info i disse kretsene. //Lars
Denne var ikke dum: http://club.cycom.co.uk/hotwire/Hot_wire_cutter_for_polystyrene_foam.html
Her finnes loddepistolen å kjøpe: http://www.svebry.se/lod1.htm
eller enda billigere her 109:- http://www.autemashop.com/category239_1.htm
Her finnes loddepistolen å kjøpe: http://www.svebry.se/lod1.htm
eller enda billigere her 109:- http://www.autemashop.com/category239_1.htm
Visst er det mulig å skjære 1.2 m. Det som pleier å være det vanskelige er å skjære pent. Sørg for at tråden holdes stram, passe varm og fremfor alt, sørg for at du kan mate på rolig og trygt. Jevn fart er viktig for å få en glatt overflate. Kantaltråd 1mm er nok et godt valg, den blir ikke myk av varmen, så den tøyer seg ikke. Kobbertråd blir myk av varmen. Mate forsiktig, ikke tving den på. Forslagsvis, to bukker, en solid plate, så du får et bord som er 2x platens lengde, monter trådfestepunktene midt på platen, rett overfor hverandre i den høyden du vil at platene skal få. En hjelper som forsiktig skiller de to halvdelene etter tråden er nok en god idé. Tenk på en høvel, krysset med en veltet båndsag, så forstår du hva jeg mener. Det går nok bra utendørs, tråden vil være inne i isolasjonen og kjøles bare av materialet. Gassene er ikke giftige, polyetylen gir bare vann og karbondioksid ved forbrenning. Lykke til, fortell hvordan det gikk!
Cellplast er normalt laget av polystyren så de dampene er nok ikke direkte helsefremmende. Ekstrudert polyeten har i hvert fall ikke jeg hørt om.
Se f.eks. her: http://www.paroc.se/insulation/rock...e991c8bafd9e9ddfc1256c590040a775?OpenDocument
Eller her: http://www.paroc.se/insulation/rock...fe8535bddb92d474c1256c59004054f9?OpenDocument
Se f.eks. her: http://www.paroc.se/insulation/rock...e991c8bafd9e9ddfc1256c590040a775?OpenDocument
Eller her: http://www.paroc.se/insulation/rock...fe8535bddb92d474c1256c59004054f9?OpenDocument
Helt riktig Eld, celleplast er laget av polystyren.
Takk for rettelsen.
Polystyren gir vann og karbondioksid ved fullstendig forbrenning, ellers også kullos og sot.
utendørs eller med gjennomtrekk gjelder ved storskala varm skjæring av celleplast.
Dog er den ikke ekstrudert - men ekspandert .-)
Takk for rettelsen.
Polystyren gir vann og karbondioksid ved fullstendig forbrenning, ellers også kullos og sot.
utendørs eller med gjennomtrekk gjelder ved storskala varm skjæring av celleplast.
Dog er den ikke ekstrudert - men ekspandert .-)
Cellplast og plasttak formes best med vinkelsliper. Dessverre ligger nok ikke kappskiven så dypt at det fungerer i ditt tilfelle 
Men hvis du i stedet blander frigoliten (cellplasten) med bensin, får du en søle som du kan tette trebåten og annet med...
8)
Klikk her for å svare