Bare å prøve faktisk. En batterilader pleier å funke bra. Tråden skal helst være kantaltråd, men annet funker også, jerntråd eller gjerne rustfri MIG-tråd. Passende tråddimensjon er ca. 0,3-1 mm avhengig av lengden. Jerntråden tøyer seg gjerne dog. Strømmen skal tilpasses så tråden gløder svakt i mørket. Enda bedre er det selvfølgelig med et variabelt likestrømsaggregat. Batterilader som mates via en dimmer kanskje? eller via en vridtrafo. Lag en bue av eks. tre, og la varmetråden holdes i strekk med en fjær. Modellflyvere skjærer en del isopor med varme, søk mer info i disse kretsene. //Lars
 
hvorfor jeg elsker å lese disse forumene ;D

heller en sånn enn alt fnas som blir når man sager...
 
Disse? Hvilke andre forum er du utro på? ;)
 
Det finnes jo spesielle "frigolitkniver" som fungerer akkurat som loddepisolen i innlegget ovenfor, bare med et betydelig større blad tror de koster rundt 1500:- min svoger som er murer har en slik iallfall...
 
Visst er det mulig å skjære 1.2 m. Det som pleier å være det vanskelige er å skjære pent. Sørg for at tråden holdes stram, passe varm og fremfor alt, sørg for at du kan mate på rolig og trygt. Jevn fart er viktig for å få en glatt overflate. Kantaltråd 1mm er nok et godt valg, den blir ikke myk av varmen, så den tøyer seg ikke. Kobbertråd blir myk av varmen. Mate forsiktig, ikke tving den på. Forslagsvis, to bukker, en solid plate, så du får et bord som er 2x platens lengde, monter trådfestepunktene midt på platen, rett overfor hverandre i den høyden du vil at platene skal få. En hjelper som forsiktig skiller de to halvdelene etter tråden er nok en god idé. Tenk på en høvel, krysset med en veltet båndsag, så forstår du hva jeg mener. Det går nok bra utendørs, tråden vil være inne i isolasjonen og kjøles bare av materialet. Gassene er ikke giftige, polyetylen gir bare vann og karbondioksid ved forbrenning. Lykke til, fortell hvordan det gikk!
 
Helt riktig Eld, celleplast er laget av polystyren.
Takk for rettelsen.
Polystyren gir vann og karbondioksid ved fullstendig forbrenning, ellers også kullos og sot.
utendørs eller med gjennomtrekk gjelder ved storskala varm skjæring av celleplast.
Dog er den ikke ekstrudert - men ekspandert .-)
 
1 - 1 :)
 
Prøv å fyre opp en bit.

Det ser ut som om du holder på å fyre opp et mindre dekk-lager!
 
Joda, da ryker det sikkert skikkelig.
Man bør ikke bruke skjærebrenner for celleplastsnitt ;)
Med en varm tråd tar det dog ikke fyr.
 
Cellplast og plasttak formes best med vinkelsliper. Dessverre ligger nok ikke kappskiven så dypt at det fungerer i ditt tilfelle ;)
 
Men hvis du i stedet blander frigoliten (cellplasten) med bensin, får du en søle som du kan tette trebåten og annet med... :D 8)
 
eller bruke som substitutt for napalm....
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.