Jeg skal installere varmekabel i vårt innkommende ferskvann i fritidshuset.

Vannledningen går over bakken (isolert) ca 4 m under huset og deretter ca 30 m nedgravd bort til en "brønn" der avleveringspunktet er. I brønnen er det frostfritt så no worries der.

Det er vel egentlig de 4 første meterne over bakken som er problemet og der det pleier å fryse. Vi har utenpåliggende varmekabel i dag men det fungerer dårlig.

Nå tenker jeg som sagt å installere en varmekabel i røret i stedet. Jeg vurderer å kjøpe en 25 m varmekabel og sørge for at det er rolig og trygt nesten hele veien frem til brønnen. Vil ikke kjøpe 30 m for jeg er usikker på eksakt lengde på vannledningen, og det blir vel krøll om den er for lang helt enkelt?

Jeg hørte med en røris at de moderne varmekablene er selvregulerende utover hele kabelens strekning. Altså at den bare varmer der det trengs. Stemmer det?

Jeg har lest produktblad hele formiddagen på forskjellige modeller og finner ingen informasjon som tyder på det.

Leser jeg for eksempel om Frostvakt 10 står det at den er selvregulerende, men at de likevel anbefaler at man har termostat. De skriver også at man alltid får en forhøyet vanntemperatur når den er tilkoblet.

Jeg får ikke det til å gå ihop med at den er selvregulerende. Da burde den vel slå av, ikke trekke strøm og ikke heve min vanntemperatur hvis det ikke er behov for å ha den aktiv.

Om de ikke er selvregulerende utover hele lengden, kanskje jeg bare skal installere en kortere kabel der det virkelig trengs for å rett og slett spare litt strøm. Jeg vil også installere termostat, gjenbruker den jeg har til den utenpåliggende kabelen.

Tar takknemlig imot informasjon om dette fra noen som har erfaring.

Det kommer til å komme en oppfølgingstråd angående termostatstyringen senere. Nå vil jeg først og fremst ha hjelp med å velge kabel og få kontroll på hvordan de fungerer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.