10.030 lest ·
3 svar
10k lest
3 svar
Varmegenomgangskoeffisient (U-verdi) Kjellervegg under mark
Medlem
· Dalarna
· 2 innlegg
Hei!
Skal gjøre en U-verdi beregning på en kjellervegg under bakken. Har hørt at man kan dra nytte av at veggen ligger under bakken, da jorden også skal hjelpe til med å varme.
Slik som det ser ut nå er det som følger:
Isolasjonsplate på 70 mm med lambda-verdi 0,036
Kantbjelke i betong innenfor på 360 mm med lambda-verdi 1,7
I henhold til mine beregninger blir det:
Riso: 0,7 / 0,036 = 19,44
Rbet: 3,6 / 1,7 = 2,118
Utot = 1 / (19,44+2,118) ==> 1 / 21,56 = 0,46
Stemmer denne beregningen?
Og som jeg nevnte ovenfor, er det noen faktor man kan legge til fordi kjellerveggen er under jord. Jeg vurderer dette da jeg skulle trenge å komme litt lavere i U-verdi.
Veldig takknemlig for hjelp!
Skal gjøre en U-verdi beregning på en kjellervegg under bakken. Har hørt at man kan dra nytte av at veggen ligger under bakken, da jorden også skal hjelpe til med å varme.
Slik som det ser ut nå er det som følger:
Isolasjonsplate på 70 mm med lambda-verdi 0,036
Kantbjelke i betong innenfor på 360 mm med lambda-verdi 1,7
I henhold til mine beregninger blir det:
Riso: 0,7 / 0,036 = 19,44
Rbet: 3,6 / 1,7 = 2,118
Utot = 1 / (19,44+2,118) ==> 1 / 21,56 = 0,46
Stemmer denne beregningen?
Og som jeg nevnte ovenfor, er det noen faktor man kan legge til fordi kjellerveggen er under jord. Jeg vurderer dette da jeg skulle trenge å komme litt lavere i U-verdi.
Veldig takknemlig for hjelp!
Det betyr en hel del for u-verdien ja. (Dessverre er jeg ikke hjemme og kan se i mine gamle papirer så jeg kan ikke være til noen hjelp akkurat nå.)
Det kan være en god idé å supplere innlegget med hvilken type jord du har også, det skiller ganske mye. (F.eks. så har jo torv og granitt ikke akkurat samme varmeledningsevne hvis man går til ytterligheter...)
På plussiden kan du også legge til en overgangsmotstand på innsiden av veggen.
På minussiden burde du ta hensyn til at veggen ikke er helt homogen. (Dvs. du har antagelig skjøter i isolasjonen der det lett lekker ut litt ekstra varme og den totale u-verdien skal korrigeres for det.)
Det kan være en god idé å supplere innlegget med hvilken type jord du har også, det skiller ganske mye. (F.eks. så har jo torv og granitt ikke akkurat samme varmeledningsevne hvis man går til ytterligheter...)
På plussiden kan du også legge til en overgangsmotstand på innsiden av veggen.
På minussiden burde du ta hensyn til at veggen ikke er helt homogen. (Dvs. du har antagelig skjøter i isolasjonen der det lett lekker ut litt ekstra varme og den totale u-verdien skal korrigeres for det.)
Medlem
· Dalarna
· 2 innlegg
Takk for at du tok deg tid til å svare!
Marken rundt huset som vender mot veggene består av stein, sand og grus.
Kan jeg da legge til en faktor i denne utregningen Utot = 1 / (19,44+2,118) ==> 1 / 21,56 = 0,46 for stein, sand og grus som får ned verdien? Om så er tilfelle finnes det noen bra side der man kan finne omtrentlige verdier?
Marken rundt huset som vender mot veggene består av stein, sand og grus.
Kan jeg da legge til en faktor i denne utregningen Utot = 1 / (19,44+2,118) ==> 1 / 21,56 = 0,46 for stein, sand og grus som får ned verdien? Om så er tilfelle finnes det noen bra side der man kan finne omtrentlige verdier?
Klikk her for å svare