Vi holder på å bytte vinduer i kjellerne i vårt borettslag. Samtidig benytter vi anledningen til å gjøre vindusåpningen større for bedre lysinnslipp, det innebærer at betongvegger fra 1935 skal sages opp. Nå har byggherren sendt e-post om at han vil ha mer betalt fordi veggen inneholder "… usedvanlig mye grov ballast, inkludert større steiner/sprengstein. Vi hadde antatt at veggene var av standardbetong." Stemmer det byggherren skriver, dvs at man ikke kunne forvente dette i en kjellervegg i en toetasjes trehus bygget i 1935?
 
  • Betongvegg fra 1935 med eksponert ballast og sprengstein, synlig ved fjerning av panel.
  • Betongvegg med synlig grov ballast og isolasjon i kutt etter utvidelse av kjellervindu i en bygning fra 1935.
Det var det dummeste jeg har hørt. Hvordan ser avtalen ut? 1935 ble det antageligvis kastet inn det man hadde tilgjengelig i betongen som ballast. Ikke direkte standardiserte støpninger da. Det burde håndverkeren være klar over.
 
C
Hva er neste konklusjon?
"Veggene bar litt mer last enn hva vi hadde regnet med"?
 
Han kan begynne med å forklare akkurat hvorfor dette innebærer ekstra kostnad i form av tid eller verktøy - det vil si forklare konkret hva det er han vil ha mer betalt for.
 
  • Liker
reez
  • Laddar…
G grovspacklarn skrev:
Han kan begynne med å forklare akkurat hvorfor dette innebærer ekstra kostnad i form av tid eller verktøy - det vil si forklare i sak hva det er han vil ha mer betalt for.
Han hevder at det er ekstra slitasje på sagbladet.
 
  • Haha
grovspacklarn
  • Laddar…
Jeg synes det ser ut som en klassisk betongvegg fra 20-30-tallet. Den har grovere ballast enn hvordan det ville blitt gjort i dag. Det burde byggherren med litt erfaring vite.

Er det en fast pris har han ikke noe å komme med, er det løpende der millimeter slitasje på skjæreskiven skal måles og belastes, så burde han ha gjort det i første faktureringen rimeligvis. Høres ut som at han prøver seg på en sleip en.
 
Ser som sagt ut til å være en normalstøpt vegg for 1930-tallet. Hadde vært interessant å høre hva byggherren forventet seg for betong i veggen med tanke på årstallet.
 
E Enannananna skrev:
Han hevder at det er ekstra slitasje på sagbladet.
Vad bra, då kan det ikke bli så mye dyrere - så mye koster vel ikke sagblad - noen tusen hit eller dit
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.