Huseier
· HISINGS BACKA
· 175 innlegg
Vi holder på å bytte vinduer i kjellerne i vårt borettslag. Samtidig benytter vi anledningen til å gjøre vindusåpningen større for bedre lysinnslipp, det innebærer at betongvegger fra 1935 skal sages opp. Nå har byggherren sendt e-post om at han vil ha mer betalt fordi veggen inneholder "… usedvanlig mye grov ballast, inkludert større steiner/sprengstein. Vi hadde antatt at veggene var av standardbetong." Stemmer det byggherren skriver, dvs at man ikke kunne forvente dette i en kjellervegg i en toetasjes trehus bygget i 1935?
Det var det dummeste jeg har hørt. Hvordan ser avtalen ut? 1935 ble det antageligvis kastet inn det man hadde tilgjengelig i betongen som ballast. Ikke direkte standardiserte støpninger da. Det burde håndverkeren være klar over.
Han kan begynne med å forklare akkurat hvorfor dette innebærer ekstra kostnad i form av tid eller verktøy - det vil si forklare konkret hva det er han vil ha mer betalt for.
Huseier
· HISINGS BACKA
· 175 innlegg
Jeg synes det ser ut som en klassisk betongvegg fra 20-30-tallet. Den har grovere ballast enn hvordan det ville blitt gjort i dag. Det burde byggherren med litt erfaring vite.
Er det en fast pris har han ikke noe å komme med, er det løpende der millimeter slitasje på skjæreskiven skal måles og belastes, så burde han ha gjort det i første faktureringen rimeligvis. Høres ut som at han prøver seg på en sleip en.
Er det en fast pris har han ikke noe å komme med, er det løpende der millimeter slitasje på skjæreskiven skal måles og belastes, så burde han ha gjort det i første faktureringen rimeligvis. Høres ut som at han prøver seg på en sleip en.
Klikk her for å svare


