Hus fra begynnelsen av 1900-tallet som på et tidspunkt har fått toalett innendørs, hvorpå rørlegging har blitt gjort i etterkant og hull har blitt tatt opp for disse i kjelleren (sannsynligvis)

Problemet: fra hullet kjenner man at det strømmer inn ufrisk luft. Ikke fukt/muggsopp eller lignende, men det lukter som gulv/mellomlag... gammelt rusk.

Jeg skulle ønske å tette det og tenkte først kalkmørtel likt resten av veggene. Så ble jeg usikker på rørene og det som finnes der inni. Er det en veldig dum idé å stenge tilgang til slike rør og koblinger som man kan se et stykke inn?

Hvordan ville dere gjort det? Murstein og rør i et kjellerrom med et hull i veggen som er fylt med løse mursteiner, hvor rør går gjennom hullet.
Hull i veggen med synlige rør og kabler, omgitt av mursteinfragmenter. Dette er en del av en eldre bygning med ettermontert innendørs rørlegging.
Rør og ledninger i kjellertak med synlig isolasjon og støv. Rester av gammel ved og sagflis på bakken, tegn på slitasje og aldring.

Ja kopper og sement er ingen bra kombinasjon. Det ser ut til å være koblinger på varmesystemet som har en begrenset levetid. Men en lekkasje på dem er kanskje ikke farlig da det bare finnes en begrenset mengde vann i varmesystemet.

En tanke jeg fikk var å fylle med leca-kuler og deretter et jevnt lag fugeskum som du deretter sparkler over. Da får du noe som er lett å ”demontere” om du trenger å reparere noe i fremtiden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.