Hei! Vår trapp holder på å gli fra hverandre, og i går løsnet et av trinnene, og det er et under at min samboer ikke slo seg! Tror jeg har lokalisert problemet til at vi spente opp en barnegrind nederst, noe som tydeligvis var nok kraft til å presse fra hverandre trappen. Hvordan i all verden fikser vi det igjen? Presset den sammen igjen bare ved å trykke på den løse siden, og nå kan jeg hoppe på det løse trinnet uten at det løsner, men jeg kan nå se det gamle teppet inne ved den ene kanten, noe vi ikke har sett før, så jeg er livredd hver gang jeg går i trappen. Min samboers løsning var vinkeljern. Men bortsett fra det faktum at det ikke kommer til å bli så pent med vinkeljern under trappetrinnene, så føles det ikke som en helt sikker idé!

• Treplank ved siden av et teppebelagt trinn i en trapp, viser tydelig et glippe mellom treverket og teppekanten.
  • Trapp med trebåde rekkverk og teppebelagte trinn, hvor et trappetrinn synes å ha forskjøvet seg. Veggen og gulvet er av trepanel.
  • Trappen i tre med teppebelagte trinn, håndløpere på hver side og dør øverst. Bakgrunn viser del av rom med vindu og tørkestativ.
Düsseldorff
Det kjedelige svaret er jo at du burde lime om dritten.

Enklere er jo din kar sitt vinkeljern eller rett og slett dra skrue fra siden.

Edit: Eller benytt anledningen til å kjøpe en ny trapp... Men det er selvfølgelig et økonomisk spørsmål.

• Liker
Hosmicke og 1 annen
  • Laddar…
Er det et trinn midt i trappa eller i en ende?
Burde gå å spenne sammen de 2 vange med noe diskret tett under noen av trinnene om de nå har klart å bli presset fra hverandre.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det kjedelige svaret er jo at du burde lime om skiten.

Enklere er jo din fyrs vinkeljern eller rett og slett dra skruv fra siden.

Edit: Eller benytte anledningen til å kjøpe en ny trapp... Men det er såklart en økonomisk spørsmål.
antar at limet innebærer at hele trappen skal plukkes fra hverandre, noe som overstiger min håndverksferdighet, hehe. Så i så fall bytter vi nok trapp, har dog noen andre ting hjemme som vi vil gjøre først så skyver gjerne på den utgiften!

snuttjulle snuttjulle skrev:
Er det et trinn midt i trappen eller i en ende?
Burde gå an å spenne sammen de 2 vangenene med noe diskret tett under noen av trinnene om de nå har greid å presses fra hverandre.
Det er typ 5-6 trinn opp, var to trinn som kunne løsnes når vi begynte å føle etter. Har du noen tanke på hva man kunne bruke for å dra det sammen?

Kanskje ikke det peneste, men kjøp en "pocket hole jig / fickhålsjigg" så kan du skråskru trinnene i vange.

En person bruker en drill med en skrue for å feste treplanker skrått ved hjelp av en blå hulljigg på et verkstedgulv.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Düsseldorff
K Kontoristen7 skrev:
Kanskje ikke det peneste men kjøp en "pocket hole jig / lommehullsjigg" så kan du skruslå trinnene i vangestykket.

[bilde]
Trengs ingen jigg for det. Skru med litt følelse bare.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Behøves ingen jigg for det. Dra til med litt følelse bare.
Jiggen brukes jo for å bore hullene, noe jeg vil si er nesten umulig å gjøre på "følelse".
Borer man hull så kan man jo så plugge hullene.

K Kontoristen7 skrev:
Kanskje ikke det peneste men kjøp en "pocket hole jig / lommehulls-jigg" så kan du skrueskru trinnene i vangen.

[bilde]
føles faktisk som en fristende løsning, burde bli penere med hull inn sånn enn å skru på frihånd!

Enlindbergare Enlindbergare skrev:
det er typ 5-6 trinn opp, var to trinn som gikk å løsne når vi begynte å kjenne etter. Har du noen tanker om hva man kunne bruke for å trekke det sammen?
Min første idé er en pinnskrue med treskrue i den ene enden og gjenget i andre, og deretter en gangstang eller rør med innvendig gjenge tversover og der en mutter med skive på utsiden som går an å forsenke eller lage noe av det. Burde gå an å gjemme under noen av trinnene på veien opp.

• Liker
BengtH
  • Laddar…
Düsseldorff
P pjkw skrev:
Jiggen brukes jo for å bore hullene, noe jeg ville si er nærmest umulig å gjøre på "feeling".
Borer man hull kan man jo deretter plugge hullene.
Absolutt, jeg vet hva en jigg er og hva den brukes til. Nå tenkte jeg spesifikt på TS situasjon.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.