Hornbach!

Orden og reda og god plass til å laste på trelastavdelingen. Fantastisk skruvsortiment. Kanon VVS-sortiment. Bra priser og som tidligere nevnt prisgaranti. Bra hage- og planteavdeling. Har aldri blitt skuffet der. Det er alltid ansatte å spørre. Alternativene er k-rauta og bauhaus.

Var og kjøpte en elko dimmer på hb. Kostet 499kr. Samme dimmer på bauhaus kostet 899kr. Det sier jo litt om akkurat den saken :)
 
  • Liker
Cancerman_777
  • Laddar…
Beijer Byggmaterial alle dager i uken når det gjelder det jeg skal ha til huset, panel, lister m.m. Byggmax duger når det skal bygges en enkel espalier, enkelt gjerde eller lignende. Så er det ikke så mye dyrere på Beijer enn Byggmax hvis man ser på hva man får for pengene. Dessuten kan man ofte få bra rabatt på Beijer, byttet en panelside på huset i sommer samt "glesen" og med rabatt på Beijer ble bygget ca 1200 kr billigere enn om jeg hadde handlet alt på Byggmax.
 
Boende og bygging i Dalarna så er valget selvsagt AB Karl Hedin. Kyndig og hyggelig personal, raske leveranser og gode rabatter ved større bygginger, material av høyeste klasse og kvalitet.
Et pluss er jo at eieren, som dessverre nå sitter fengslet, holder trakten fri fra ulver, noe som for den innsatte ikke er et minus.
 
  • Liker
  • Sint
saiter og 3 andre
  • Laddar…
Jeg bor nær Göteborg så det finnes jo litt å velge mellom.

El kjøper jeg oftest på Hornbach. Ofte samme priser som eldirekt etc. på f.eks. brytere.

Bauhaus har jeg merket er billigere enn Hornbach på visse VVS, men mye dyrere på el.

Noen ganger har Byggmax bedre dimensjoner enn det Hornbach og Bauhaus har, f.eks. på markduk da jeg ville ha 2m bred.

Jeg pleier å sjekke alle tre kjedene på nettet og sammenligne, men Hornbach er favoritten selv om det ligger lengst unna.
 
  • Liker
Cancerman_777 og 1 annen
  • Laddar…
K knipo skrev:
Har alltid handlat på Woody.
Valde dem for flere år siden til tross for at de er noe litt dyrere enn Byggmax og Jem og Fix.
Med rabatten jeg fikk ble det ikke så stor forskjell som jeg trodde.
Men ettersom jeg ikke er snekker så verdsetter jeg all hjelp jeg får når jeg trenger det. De er kunnskapsrike, tar seg tid og hjelper til.
På Byggmax er min oppfatning at de knapt vet forskjellen på en spiker og en skrue.

Men nå vet jeg dessverre ikke lenger hvor jeg skal handle.
Sist jeg var der hadde de byttet navn til Derome.
Min konto var fjernet og jeg fikk ikke handle der ettersom jeg var privatperson, så jeg måtte gå derfra tomhendt.
Jeg ble rett og slett ”utkastet”.
Samme hendte meg jeg skulle bygge et helt hus i løsvirke og spørre om jeg kunne få åpne en konto der men det gikk ikke for at jeg var en privatperson hadde tenkt å kjøpe alt til huset der merkelig syntes jeg
Så det får bli en annen brødlager
FOR øvrig synes jeg optimere fungerer utmerket
 
Det kommer litt an på, tidligere handlet jeg mest på byggmax og bauhaus men de siste årene blir det mer og mer lokale Beijer. For spontankjøp er de dyrere, men ved større handler har de samme pris, om ikke lavere, enn hva de andre kan oppnå. Samme tendens gjelder også maling, fugemasse, lim osv.; det er lokale aktører som med rabattavtalene blir sammenlignbare i pris.

Bauhaus og byggmax tømmerutsalg unngår jeg annet enn på hverdager når vanlige folk jobber. Å oppholde meg der blant alle andre har jeg innsett ikke er bra for blodtrykket mitt...
 
Handlet tidligere på vår lokale woody. Fikk bra priser der. Så byttet de til Derome, og nå fokuserer de kun mot byggfirmaer, noe som merkes, både på utvalget og prisen. Så nå blir det byggmax 30 min hjemmefra.
 
Er det bare jeg som opplever at det blir forskjellig hver gang fordi det alltid er tomt på lager (selv når det skal være ifølge siden)?

Ellers:
- Woody: best hjelp, bra utvalg, litt dyrt
- Hornbach: fantastisk utvalg, gode priser, min favoritt
- Bauhaus: gode priser på enkelte ting, umulig å få hjelp
- Byggmax: veldig gode priser, men man må passe på kvaliteten på enkelte ting, alltid underbemannet
 
  • Liker
MarcusRise
  • Laddar…
Hm... avhenger av hva treverket skal brukes til.

Byggtre:

Er det ikke så nøye, blir det nærmeste byggmarked (Karl Hedin). Er det litt mer nøye, blir det XL-Bygg. Er det mest nøye, heter leverandøren Lundquist og Lindroth. De har treverket kvalitetsmerket allerede på hyllekanten, og alt jeg har kjøpt derfra har vært best. Deres holdning overfor oss hjemmebyggere har imidlertid variert gjennom årene avhengig av om byggsektoren har vært på topp eller i nedgang. Under siste byggekrise hang det bannere på gjerdene om at hjemmebyggere var velkomne, men når markedet snudde, forsvant bannerne, og nå må man ha konto for å få handle. Den som er god, kan visst tillate seg å være nesetipp. I hvert fall frem til neste byggekrise...

Felles for alle byggmarkeder jeg har besøkt er at det eneste som ligger i hyllene er kvistet, sprukket, transportskadet og krokete gran. Er den ikke krokete ved kjøpet, kan man regne med at den ikke har rukket å tørke ennå. Det gjelder i så fall å sno seg hjem med skrapet fort som fy og spikre det opp før korkskruveffekten setter inn.

Furutre finnes ikke på lager hos noen, annet enn som terrassebord eller muligens som ubehandlet terrassebord, og terrassebord brukes alltid det dårligste treverket. Stolper i målene 70 x 70 eller 90 x 90 finnes muligens i furu, men da anses det som en slags høvlet (ren spøk) og koster derfor ekstra.

Snekkeritre:

På mine kanter ble det krise da Bröderna Holm la ned sin fredagsforsalg til "snekkerverkstedgærninger", og deretter bare selger til bedrifter. Nå kjøper jeg snekkeritre fra et lokalt snekkeri med sympatisk holdning til "baranågonpinnekjøpere". Det finnes også en trelastgård nord for Stockholm som heter Testrum. Testrum tørker sitt treverk selv og har egen kontroll på prosessen. Sibirisk lerk er deres spesialitet. Treverket selges ukantet, så man må kunne håndtere både sag og høvel for å handle der. Testrum selger gjerne til den som, enkelt og greit, vil betale. Spesialtre kan den som bor i Stockholmsområdet få tak i hos Pondus Snickeri på Kungsholmen (ingen krav om volumkjøp).
 
L laxen86 skrev:
Byggmax kjøper dårligere kvalitet, liksom flere andre billige kjeder. Mye mer kvist, sprekker, vridd tre.
En apelsin Mia Orange skrev:
Du ser ut til å ha hatt dårlige erfaringer. Når handlet du sist? Jeg plukker alltid rett nøye på plankelageret, men har ikke opplevd at det er særlig mye verre på byggmax enn andre. 40-50 % er ganske ekstremt.
Jeg aner en årsak til Byggmax sitt dårlige rykte her!
Dere dyktige, kunnskapsrike hobbyhåndverkere sorterer frem de beste bitene når dere er på Byggmax.
Så det som blir igjen til vanlige amatørhobbyhåndverkere er det skjeve, krokete, kvistete, som dere har forkastet.
Slik får kanskje Byggmax sitt dårlige rykte.
 
  • Liker
camaro1969 og 1 annen
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jeg aner en årsak til Byggmax dårlige rykte her!
Dere dyktige, kunnskapsrike hjemmesnekkere sorterer ut de beste bitene når dere er på Byggmax.
Så det som blir igjen til vanlige amatørhjemmefiksere er det skjeve, krokete, kvistete, som dere har vraket.
Så får kanskje Byggmax sitt dårlige rykte.
I sommer da jeg handlet på bm så har jeg unngått krokvirke, men da har de i stedet hatt en dyrisk omsetning på pakkene. Det er oftere jeg finner bra virke på bm enn på xl generelt. Ofte har det vært noen tullebukk før meg som har laget litt uorden i stablene med propeller som følge, men etter litt utsortering til en krokstabel så har resten av virket vært helt greit.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jeg aner en årsak til Byggmax dårlige rykte her!
Dere dyktige, kunnskapsrike hjemmesnekkere sorterer frem de beste bitene når dere er på Byggmax.
Så det som blir igjen til vanlige amatørhobbyister er det skjeve, krokete, kvistete, som dere har vraket.
Så får kanskje Byggmax sitt dårlige rykte.
De som tror at man kan kjøpe billigst uten å anstrenge seg blir skuffet ja. Regelen er at det nederste kammeret er slike som andre har vraket, av og til de to nederste. Men byggmax holder ofte sprø priser. F.eks. hadde de kvalitetssement til under Optimeras innkjøpspris.
 
A andhak1 skrev:
Beijer Byggmaterial alle dager i uken når det gjelder det jeg skal ha til huset, panel, lister m.m. Byggmax duger når det skal bygges en enkel espalier, enkelt gjerde eller lignende. Deretter er det ikke så mye dyrere på Beijer enn Byggmax om man ser til hva man får for pengene. Deretter kan man ofte få bra rabatt på Beijer, byttet en panelvegg på huset i sommer samt "glesen" og med rabatt på Beijer ble byggingen ca 1200 kr billigere enn om jeg hadde handlet alt på Byggmax.
Beijer prøvde å slå seg inn hos oss. Det gikk på ræva med deres priser. Jeg fortalte eieren at han solgte sement 30% dyrere sekken, og med 20% mindre mengde. Han trakk på skuldrene, så det gjorde jeg også.
 
  • Liker
camaro1969
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jeg aner en årsak til Byggmax sitt dårlige rykte her!
Dere dyktige, kunnskapsrike hobbysnekkere sorterer fram de beste bitene når dere er på Byggmax.
Så det som blir igjen til vanlige amatørhjemmesnekkere er det skjeve, krokete, kvistete, som dere har forkastet.
Så får kanskje Byggmax sitt dårlige rykte.
Haha! Men.. sjekker ikke alle hva de kjøper?
 
  • Liker
kulle og 1 annen
  • Laddar…
Jeg har en venn som er snekker i 20 år, og han sier det samme om Byggmax.
Altså ofte dårligere virke.

Og selvfølgelig velger man ut sitt virke. Men også forskjellig avhengig av hva man skal bruke det til for øyeblikket.
Noen ganger vil man bare ha spikerrett og bryr seg ikke om resten, noen ganger tettere/sterkere, noen ganger "vakkert" fordi det er synlig.

Jeg snakket med en på Hornbach om dette i sommer, om de 10% som er igjen når alle har plukket ut det som er brukbart. De returnerer ofte store mengder virke! Det går til kassasjon og brennes opp.

Hvem i all verden bygger med krokete, sprukne eller bananformede lekter og bord?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.