24.766 lest ·
72 svar
25k lest
72 svar
Hvor kjøper dere deres byggemateriale?
Lizzardo
Gjør-det-selv-bygger
· Örebro
· 259 innlegg
Lizzardo
Gjør-det-selv-bygger
- Örebro
- 259 innlegg
Dårlig ordvalg av meg, smugkjøre kanskje er et bedre ord.N NoOne2k skrev:
Noen feilaktig last som forårsaker en alvorlig singelulykke på min skogsvei hjem er det selvfølgelig ikke snakk om.
Diverse harer, elger rådyr og andre "medtrafikanter" kan føle seg fullkomment trygge
Jeg har handlet gjentatte ganger de siste 6 årene. Sist for to uker siden.Mia Orange skrev:
Edit glemske.
har dere oppdaget at byggmax priser skiller ca 30% mellom ulike steder.. det er ganske mye
Byggmax kjøper dårligere kvalitet, liksom flere andre billige kjeder. Mye mer kvist, sprekker, vridd treverk. Det sier seg selv, med prisen så synker også kvaliteten.
Kjøper 95% hos optimera på grunn av nærhet, kunnskap og kvalitet. Nå har også optimera av og til dårlig kvalitet, men det er lettere å få det fikset hos dem.
Lister og panel m.m. i den kategorien kjøpes av et lokalt høvleri.
Priser er alltid forhandlingsbare hvis man skal kjøpe mye materiale, finn en selger og begynn å beskrive hva du skal gjøre, og snart har listeprisen endret seg.
Kjøper 95% hos optimera på grunn av nærhet, kunnskap og kvalitet. Nå har også optimera av og til dårlig kvalitet, men det er lettere å få det fikset hos dem.
Lister og panel m.m. i den kategorien kjøpes av et lokalt høvleri.
Priser er alltid forhandlingsbare hvis man skal kjøpe mye materiale, finn en selger og begynn å beskrive hva du skal gjøre, og snart har listeprisen endret seg.
Kjøpte lister til badet på Byggmax. Skulle senere ha mer list da jeg var på Beijers og kjøpte annet. Oppdaget at deres list var totalt kvistfri, mens Byggmaxlistene var fulle av kvist. Det kan man se enda i dag, da kvistene synes gjennom malingen.
Forøvrig kjøper jeg det meste av treverket på det lokale sagbruket. Samme pris som på Byggmax, men mye bedre service og kvalitet. Han hjelper til med å plukke frem det jeg trenger i den kvaliteten jeg trenger. Vil jeg ha kvistfritt tømmer for snekkerarbeid så finnes det også.
På Byggmax kjøper jeg mest glassull og platemateriale.
Forøvrig kjøper jeg det meste av treverket på det lokale sagbruket. Samme pris som på Byggmax, men mye bedre service og kvalitet. Han hjelper til med å plukke frem det jeg trenger i den kvaliteten jeg trenger. Vil jeg ha kvistfritt tømmer for snekkerarbeid så finnes det også.
På Byggmax kjøper jeg mest glassull og platemateriale.
Interessant at ingen ovenfor har skrevet at de handler på Bauhaus. Selv handler jeg på Bauhaus selv om ByggMax ligger litt nærmere. Det er utelukkende fordi det er lettere å finne varer og at utvalget er større enn hos den lille ByggMax som ligger i min kommune. Men det gjelder virkelig å sjekke hver eneste planke du kjøper på Bauhaus. Da jeg bygde et skur i sommer kjøpte jeg alt treverket fra Bauhaus og jeg måtte virkelig lete etter bra treverk, for sikkert annenhver regel og panel samt råspont var skjev eller hadde feil dimensjon mot hva som stod at den skulle ha. Noe som for så vidt sikkert skyldes at tidligere kunder har lagt tilbake feilene, men likevel dårlig synes jeg.
Byggmax. Det krever dog at man gransker en del før man kjøper, men vi har fasade, terrasse, entrétrapp, satt opp gipsvegg, etc. hjemme med det meste fra Byggmax. Det som irriterer meg mest er deres lagerstatus. 53 meter planhøvlet virke viste seg å være 0 meter. Og sånt kan irritere meg. Dessuten kan personalet virkelig ingenting, men det kan jeg leve med.
Har også handlet en del på en lokal bolist når byggmax manglet. Litt dyrere enn byggmax, gevinst og tap, for det finnes ingen lagerstatus i det hele tatt på nettet og virket er ikke så mye bedre og betydelig vanskeligere å finne frem til. Verst var k-rauta. Vi tok en titt på virket og snudde. Byggmax var så mye bedre. Det varierer sikkert fra sted til sted.
Har også handlet en del på en lokal bolist når byggmax manglet. Litt dyrere enn byggmax, gevinst og tap, for det finnes ingen lagerstatus i det hele tatt på nettet og virket er ikke så mye bedre og betydelig vanskeligere å finne frem til. Verst var k-rauta. Vi tok en titt på virket og snudde. Byggmax var så mye bedre. Det varierer sikkert fra sted til sted.
Kommer litt an på hva man skal gjøre, men trenger man litt kvalitet på trevirke så går byggmax og bauhaus bort direkte der jeg bor. Ofte handler jeg på fredells eller hornbach. Hornbach har prisgaranti som bauhaus men kjører ikke noe eget skitmerke uten har bra sortiment.
Kjøper virket hovedsakelig direkte fra sagbruket i pakker, spesielt 2"6 regel og fasadepanel trenger jeg enkelte biter av noe f.eks. 21×145 kjøper jeg på byggmax i største utstrekning, der har de rette planker og bord, XL-bygg har sitt virke innendørs, noe som medfører at mye av det er som korketrekkere. Skruer, plater mm kjøper jeg derimot hos XL da de har bedre utvalg.
Skiller ganske mye mellom Gävle og Sandviken, skiller ca 2mil . Det er dessuten lettere å komme til den i Sandviken. Dog er innkjørselen en megabula, så lav bil+henger er risikabelt av og til.C camaro1969 skrev:
Kjøper nesten alt på Hornback. Ingen slår deres priser og kvalitet i kombinasjon.
Dessuten prisgaranti som jeg har benyttet flere ganger. mest verktøy iof.
Men klart, 90% av de som jobber der kan ingenting om bygg. Men det er vel litt som NetOnnett, lagerutsalg med gode priser.
Dessuten prisgaranti som jeg har benyttet flere ganger. mest verktøy iof.
Men klart, 90% av de som jobber der kan ingenting om bygg. Men det er vel litt som NetOnnett, lagerutsalg med gode priser.
Merker forskjell på Byggmax sine forskjellige butikker, skal sjekke det med prisforskjellen. Har ca 2 mil lengre til den ene, men oftest bedre orden og bedre treverk (større butikk, med raskere omsetning?). Handler på begge, avhengig av andre ærender på respektive sted. Kjøper det meste der, da XL-bygg Derome m.fl. er vanskelige å ha å gjøre med for "småkunder", det var bedre før, før de store drakene kjøpte opp alle til sine kjeder. "Jämtfisk" (Jem&Fix), er som det høres ut, biter bare av og til da det oftest er utplukket eller mangler på lager.